Use of Information Sources in Medical Students of a University in Tacna, Peru

Authors

  • Camila Escajadillo-Vergara Universidad Privada de Tacna – Escuela Profesional de Medicina Humana – Tacna – Perú. Centro de investigación de estudiantes de medicina (CIESMED). Tacna, Perú https://orcid.org/0000-0001-7369-4347
  • Aram Conde-Escobar Universidad Privada de Tacna – Escuela Profesional de Medicina Humana – Tacna – Perú. Centro de investigación de estudiantes de medicina (CIESMED). Tacna, Perú https://orcid.org/0000-0003-4163-3958
  • Renato R. Torres Universidad Privada de Tacna – Escuela Profesional de Medicina Humana – Tacna – Perú. Centro de investigación de estudiantes de medicina (CIESMED). Tacna, Perú https://orcid.org/0000-0001-8749-7694
  • Yuliana Canaviri-Murillo Universidad Privada de Tacna – Escuela Profesional de Medicina Humana – Tacna – Perú. Centro de investigación de estudiantes de medicina (CIESMED). Tacna, Perú https://orcid.org/0000-0001-6910-3938
  • Sthefanny Choquegonza Universidad Privada de Tacna – Escuela Profesional de Medicina Humana – Tacna – Perú. Centro de investigación de estudiantes de medicina (CIESMED). Tacna, Perú https://orcid.org/0000-0002-0814-977X
  • Orlando Vargas-Anahua Universidad Privada de Tacna – Escuela Profesional de Medicina Humana – Tacna – Perú. https://orcid.org/0000-0002-2289-1225
  • Armando Miñan-Tapia Universidad Privada de Tacna. Tacna, Perú. https://orcid.org/0000-0002-0104-780X

Keywords:

sources of information, Medicine students, scientific activity, information and communication technologies.

Abstract

The use of information sources is important in the training of the medical student; however, in Latin America a decrease in its use has been reported and problems have been identified in its knowledge. The objective of the study was to determine the factors associated with the use of information sources in medical students at a university in Tacna, Peru. An observational, analytical and cross-sectional study was carried out in students of a private university, using a stratified random sampling. A virtual self-applied instrument was used, which inquired into the socio-educational characteristics, the frequency of use/training of the information sources and the characteristics of scientific research. The result of the study indicated greater use of information sources, associated with the independent variables, through multiple regression models. Out of 274 students, 32.1% frequently used information sources. The most used were: Google Scholar (36.5%) and SciELO (25.2%); in contrast, most students are unaware of the sources: HINARI (56.2%) and EMBASE (55.5%). In conclusion, performing in a higher academic year and having more perception of the skills in the search for scientific information are the factors associated with greater use of information sources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mejía CR, Valladares-Garrido MJ, Luyo-Rivas A, Valladares-Garrido D, Talledo-Ulfe L, Vilela-Estrada MA, et al. Factores asociados al uso regular de fuentes de información en estudiantes de medicina de cuatro ciudades del Perú. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2015 [acceso 01/09/2022];32(2):230-6. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342015000200003

O’Carroll AM, Westby EP, Dooley J, Gordon KE. Information-Seeking Behaviors of Medical Students: A Cross-Sectional Web-Based Survey. JMIR Med Educ. 2015;1(1):e4. DOI: https://doi.org/10.2196/mededu.4267

Wong LP, Shakir SMM, Tong WT, Alias H, Aghamohammadi N, Arumugam K. Awareness, perception and barriers to seeking information from online academic databases and medical journals as sources of information. Inform Health Soc Care. 2018;43(4):335-47. DOI: https://doi.org/10.1080/17538157.2017.1364248

Barrios IC, Vargas MV, Echeverría JC, García JP, Torales JB. Uso de Tecnologías de la Información y Comunicación para investigación en estudiantes de medicina paraguayos. Educ Médica Super. 2017 [acceso 01/09/2022];32(4):1-9. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=81739

Blanco NB, Herrera DS, Reyes YO, Ugarte YM, Betancourt YR. Dificultades en el desarrollo de las habilidades investigativas en los estudiantes de Medicina. EDUMECENTRO. 2014 [acceso 01/09/2022];6(1):98-113. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/366

Carpio AR, Díaz CD, Rodríguez RR, Ferrer BC, Manso EF. Habilidades investigativas en estudiantes de medicina. Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Curso 2013-2014. Gac Médica Espirituana. 2015 [acceso 01/09/2022];17(3):103-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212015000300013

Toro-Huamanchumo CJ, Failoc-Rojas VE, Díaz-Vélez C. Participación en sociedades científicas estudiantiles y en cursos extracurriculares de investigación, asociados a la producción científica de estudiantes de medicina humana: estudio preliminar. FEM Rev Fund Educ Médica. 2015;18(4):293-8. DOI: https://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322015000500011

Valladares-Garrido M, Aveiro-Róbalo T, Moreno-García Y, T-Serrano F, Pereira-Victorio C, Mejia C. Factores asociados al conocimiento de revistas científicas en estudiantes de medicina de Latinoamérica. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2020 [acceso 10/09/2022];31(1):1454 Disponible en: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1454

González-Argote J, García-Rivero AA, Dorta-Contreras AJ. Producción científica estudiantil en revistas médicas cubanas 1995-2014. Primera etapa. Investig En Educ Médica. 2016;5(19):155-63. DOI: https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.01.023

Gituma A, Masika M, Muchangi E, Nyagah L, Otieno V, Irimu G, et al. Access, Sources and value of New Medical Information-Views of final year medical students at the University of Nairobi. Trop Med Int Health TM IH. 2009;14(1):118-22. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-3156.2008.02209.x

Urrunaga-Pastor D, Alarcón-Ruiz CA, Heredia P, Huapaya-Huertas O, Toro-Huamanchumo CJ, Acevedo-Villar T, et al. The scientific production of medical students in Lima, Peru. Heliyon. 2020;6(3):e03542. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03542

Maidin FNM, Chui PL, Che CC, Lai LL, Hisham R. Perceived information literacy among undergraduate medical students at a Malaysian public university. MJLIS. 2022 [acceso 10/09/22];27(3):129-43. Disponible en: https://mjlis.um.edu.my/index.php/MJLIS/article/view/32062

Judd T, Elliott K. Selection and Use of Online Learning Resources by First-Year Medical Students: Cross-Sectional Study. JMIR Med Educ. 2017;3(2):e17. DOI: https://doi.org/10.2196/mededu.7382

Cervantes-López MJ, Peña-Maldonado AA, Ramos-Sánchez A. Uso de las tecnologías de la información y comunicación como herramienta de apoyo en el aprendizaje de los estudiantes de medicina. CienciaUAT. 2020;15(1):162-71. DOI: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i1.1380.

De Groote SL, Shultz M, Blecic DD. Information-seeking behavior and the use of online resources: a snapshot of current health sciences faculty. J Med Libr Assoc. 2014;102(3):169-76. DOI: https://doi.org/10.3163/1536-5050.102.3.006

Mayta-Tristán P, Toro-Huamanchumo CJ, Alhuay-Quispe J, Pacheco-Mendoza J. Producción científica y licenciamiento de escuelas de medicina en el Perú. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2019;36(1):106-15. DOI: http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2019.361.4315

Cabrera-Enríquez JA, Cruzado-Mendoza C, Purizaca-Rosillo N, López-Samanamú RO, Lajo-Aurazo Y, Peña-Sánchez ER, et al. Factores asociados con el nivel de conocimientos y la actitud hacia la investigación en estudiantes de medicina en Perú, 2011. Rev Panam Salud Pública. 2013 [acceso 10/09/2022];33(3):166-73. Disponible en: https://www.scielosp.org/article/rpsp/2013.v33n3/166-173/

Hasabo EA, Elnaiem W, Ali AY, Altahir AM, Hsabo EA, Ibrahim MI, et al. Evidence-based medicine (EBM) for undergraduate medical students in Sudan: sources of information, knowledge about terms, skills related to EBM and attitude toward EBM in Sudan. BMC Med Educ. 2021;21(1):470. DOI: https://doi.org/10.1186%2Fs12909-021-02902-6

Regehr G, Eva K. Self-assessment, Self-direction, and the Self-regulating Professional. Clin Orthop. 2006;449:34-38. DOI: https://doi.org/10.1097/01.blo.0000224027.85732.b2

Ha TC, Ng S, Chen C, Yong SK, Koh GCH, Tan SB, et al. Inclination towards research and the pursuit of a research career among medical students: an international cohort study. BMC Med Educ. 2018;18(1):86. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-018-1202-6

Kyriakoulis K, Patelarou A, Laliotis A, Wan AC, Matalliotakis M, Tsiou C, et al. Estrategias educativas para la enseñanza de la práctica basada en la evidencia a estudiantes de pregrado en salud: revisión sistemática. J Educ Eval Health Prof. 2016;13:34. DOI: http://dx.doi.org/10.3352/jeehp.2016.13.34

Published

2023-08-03

How to Cite

1.
Escajadillo-Vergara C, Conde-Escobar A, Torres RR, Canaviri-Murillo Y, Choquegonza S, Vargas-Anahua O, et al. Use of Information Sources in Medical Students of a University in Tacna, Peru. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2023 Aug. 3 [cited 2025 Mar. 15];34. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2437

Issue

Section

Artículos Originales