Enrollment Platform of the Information Technology Center of a Peruvian University in COVID-19 Context

Authors

Keywords:

digitalization, educative technology, optimization, usability, virtualization.

Abstract

Introduction: As a consequence of the mandatory social isolation imposed by the COVID-19 pandemic, it was impossible to enroll in person for courses at the Information Technology Center of the National University of San Martín–Tarapoto, Peru.

Objectives: To redesign the virtual enrollment process through the implementation of a web platform for the management of the Information Technology Center and to evaluate the satisfaction of the new enrollment process. Methods: A longitudinal pre-experimental study was carried out with the participation of 67 users; Interviews were carried out to identify requirements and a satisfaction level survey.

Results: Before the implementation of the web platform, 82.1% of users perceived the registration process as regular and 17.9% considered it poor. After implementation, 68.7% reported good satisfaction, while 31.3% considered it fair. The t-Student test with 66 degrees of freedom and a p value = 0.000 demonstrated a significant improvement in satisfaction with the enrollment process with a result of t = 48.230.

Conclusions: The implementation of the web platform improved user satisfaction in the registration process of the information technology center.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edwin A. Hernández-Torres, Universidad Nacional de San Martín

Docente de la UNSM-Tarapoto

Director de la Unidad de Investigación de la FISI

Pdte. de la Comisión de Tutoría y Consejería de la FISI

Coordinador del Centro en Tecnologías de Información -CTI.

Marco Armando Galvez-Diaz, Universidad Nacional de San Martín

Universidad Nacional de San Martín

Aquilino Mesias Garcia-Bautista

Universidad Nacional de San Martín

References

Universidad Nacional de San Martín. Portal principal. [acceso 19/08/2022]. Disponible en: https://unsm.edu.pe/

Valles-Coral MA, Riascos-Armas JO, Hernández-Torres EA. Gestión de la identidad digital del investigador y su efecto en el ranking webométrico de una universidad amazónica peruana. Rev Cuba Inf Cienc Salud. 2020 [acceso 19/08/2022];31(2):e1406. Disponible en: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1406

Novillo EF, Espinosa MO, Guerrero JR. Influencia de las TIC en la educación universitaria, caso Universidad Técnica de Machala. INNOVA Res J. 2017;2(3):69-79. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n3.2017.136

Gil C. RUP: Metodología en los sistemas y aplicaciones basadas en la web. Av Investig Ing. 2008 [acceso 20/08/2022];1(8):83-7. Disponible en: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/avances/article/view/2636

Cano-Pita GE, García-Mendoza MJ. Las TICs en las empresas: evolución de la tecnología y cambio estructural en las organizaciones. Dominio Cienc. 2018;4(1):499-510. DOI: https://doi.org/10.23857/dc.v4i1.762

Hernández-Herrera CA. Los jóvenes universitarios y su apreciación sobre algunos elementos que miden la calidad en la educación superior. CienciaUAT. 2019;14(1):102-20. DOI: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v14i1.1114

Casas-Huamanta ER. Acceso a recursos tecnológicos y rendimiento académico en tiempos de pandemia y aislamiento social obligatorio. Revista científica de sistemas e informática. 2022;2(1):e296. DOI: https://doi.org/10.51252/rcsi.v2i1.296

Ticona M, Zela NO, Vásquez L. Ansiedad y estrés en la educación virtual en el periodo de emergencia sanitaria por el COVID-19. Revista científica de sistemas e informática. 2021;1(2):27-37. DOI: https://doi.org/10.51252/rcsi.v1i2.161

Santos A, Couto F. Analysis of citizen science in Brazil: A study of the projects registered in the Civis platform. Iberoam J Sci Meas Commun. 2022 [acceso 10/09/2022];2(3):1-14. Disponible en: https://ijsmc.pro-metrics.org/index.php/i/article/view/4

Ismail M. D-Space, makerspace, and hackerspace in cyberspace: Cybersecurity strategies for digital preservation of library resources in the post-Covid-19 pandemic. Adv Notes Inf. Sci. 2022;1:59-89. DOI: https://doi.org/10.47909/anis.978-9916-9760-0-5.98

Kaur H, Kaur KR. Investigating the effects of consistent visual identity on social media. J Indian Bus Res. 2021;13(2):236-52. DOI: https://doi.org/10.1108/JIBR-06-2020-0174

Pintos G. Los manuales administrativos de hoy. 2009 [acceso 10/09/2022]. Disponible en: https://silo.tips/download/los-manuales-administrativos-hoy

Castillo LB, Rego LG, Vásquez DJ, Zegarra MA. Plan de negocios de una plataforma web de invoice trading en el Perú [Tesis de posgrado]. Lima: Universidad Esan; 2018. Disponible en: https://repositorio.esan.edu.pe/handle/20.500.12640/1271

Velásquez HM. Implementación de una plataforma web para la Gestión de Información de Gastos de las Organizaciones Políticas para la ONPE. [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Peruana de Las Américas; 2017. Disponible en: http://repositorio.ulasamericas.edu.pe/handle/upa/377

Gunawardana A, Shani G, Yogev S. Evaluating Recommender Systems. En: Ricci F, Rokach L, Shapira B, editores. Recommender Systems Handbook. New York: Springer; 2022.547-601. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-0716-2197-4_15

Cotonieto-Martínez E, Martínez-García R, Rodríguez-Terán R. Reflexiones sobre la educación en tiempos de COVID-19: retos y perspectivas. Rev Saberes Educ. 2021;(6):116-27. DOI: https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60712

Méndez A. Educación en tiempos de pandemia (COVID-19). Rev Univ La Salle. 2020;1(85):51-9. DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss85.4

Figallo F, González MT, Diestra V. Perú: Educación superior en el contexto de la pandemia por el COVID-19. Rev Educ Super Am Lat. 2020 [acceso 19/09/2022];8:20-8. Disponible en: https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13404

Velazque L, Valenzuela CJ, Murillo F. Pandemia COVID-19: repercusiones en la educación universitaria. Odontol Sanmarquina. 2020;23(2):203-5. DOI: https://doi.org/10.15381/os.v23i2.17766

Cabero-Almenara J, Llorente-Cejudo C. COVID-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales. 2020 [acceso 20/09/2022];9(2):25-34. Disponible en: http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/713

Condori H, Borja CA, Saravia RA, Barzola MG, Rodríguez JR. Efectos de la pandemia por coronavirus en la educación superior universitaria. Rev Conrado. 2021 [acceso 15/09/2022];17(82):286-92. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1960

Corrales B, Gómez N, Leal L, Martínez J. Protocolo de bioseguridad en una institución de educación superior. E-IDEA J Bus Sci. 2020;3(9):51-65. DOI: https://doi.org/10.53734/eidea.vol3.id77

Martínez MA. Realidades y retos en el uso de las TIC en educación, por la emergencia sanitaria provocada por el COVID-19. Rev Investig Tecnol Inf. 2021;9(19):73-88. DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.09.19.006

Silva-Rodríguez A. La sostenibilidad de la divulgación de la ciencia mediante modelos de negocios de acceso abierto. Rev Digit Int Psicol Cienc Soc. 2016;2(1):21-39. DOI: https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.2.1.2016.73.21-39

Rawat B, Sunarya PA, Devana VT. Digital Marketing as a Strategy to Improve Higher Education Promotion During the COVID-19 Pandemic. Startupreneur Bus Digit (SABDA Journal). 2022;1(2):114-9. DOI: https://doi.org/10.33050/sabda.v1i2.105

Ponce C, Espinosa Y. Continuidad académica en la UABC debido a la contingencia por la COVID-19. En: Mercado R, Otero A, (coord.). México: Editorial Brujas; 2022.75-96. Disponible: https://www.uv.mx/blogs/brechadigital/files/2022/05/hdt8_covid.pdf#page=76

Mejía-Flores OG, Casquete Baidal NE, Mackay-Castro CR. La educación y el aprendizaje ante el COVID-19. Dominio Cienc. 2020 [acceso 20/09/2022];6(3):1382-400. Disponible en: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1379

Armesto M, Vallejos R, Valdivia E. Revisión sistemática sobre la educación remota universitaria latinoamericana en pandemia. 3C TIC Cuad Desarro Apl a las TIC. 2021. [acceso 21/09/2022];10(4):63-87. Disponible en: https://www.3ciencias.com/articulos/articulo/revision-sistematica-sobre-la-educacion-remota-universitaria-latinoamericana-en-pandemia

Navarro FG, Moreno MR, Garcés A, Mora E. Retos de los Programas Académicos en la Modalidad Virtual para Obtener la Acreditación. Tecnol Educ Rev CONAIC. 2020;6(2):6-18. DOI: https://doi.org/10.32671/terc.v6i2.33

Huamani PD. Sistema informático bajo plataforma web para el proceso de control de pacientes en el departamento de diagnóstico por imágenes del “Hospital Nacional Sergio E. Bernales” [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Cesar Vallejo; 2016. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/18459

Hernández K, Abrego E, Álvarez A, Mendoza-Avilés J. Sistema de Información estudiantil para mejorar la gestión escolar del Centro Educativo Básico General El Empalme. Rev Iniciación Cient. 2019;5(1):44-51. DOI: https://doi.org/10.33412/rev-ric.v5.1.2231

Collantes-González R, Ortega-Mendoza PA, González MG. TICs utilizados por instructores de artes marciales durante cuarentena por COVID-19 en Panamá. Revista científica de sistemas e informática. 2021;1(2):4-14. DOI: https://doi.org/10.51252/rcsi.v1i2.160

White SA, Mirers D. BPMN modeling and reference guide: understanding and using BPMN: develop rigorous yet understandable graphical representations of business processes. 2008 [acceso 10/09/2022]. Disponible en: https://media.techtarget.com/Syndication/ENTERPRISE_APPS/BPMNModeling_and_Reference_Guide_Digital_Edition_G360.pdf

Galotti KM, Umscheid VA. Students Choosing Courses: Real-Life Academic Decision Making. Am J Psychol. 2019;132(2):149-59. DOI: https://doi.org/10.5406/amerjpsyc.132.2.0149

Esteban A, Zafra A, Romero C. Helping university students to choose elective courses by using a hybrid multi-criteria recommendation system with genetic optimization. Knowledge-Based Syst. 2020;194:e105385. DOI: https://doi.org/10.1016/j.knosys.2019.105385

George G, Lal AM. A Personalized Approach to Course Recommendation in Higher Education. Int J Semant Web Inf Syst. 2021;17(2):100-14. DOI: https://doi.org/10.4018/IJSWIS.2021040106

Orozco-García ME, Vásquez-Rizo FE, Gabalán-Coello J. Incorporación, uso y apropiación social de las TIC para una educación de calidad. Una propuesta. Cult Educ Soc. 2020;12(1):47-62.

DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.04

Lengua C, Bernal G, Flórez W, Velandia M. Tecnologías emergentes en el proceso de enseñanza- aprendizaje: hacia el desarrollo del pensamiento crítico. Rev Elec Interuniv Form Profr. 2020;23(3):82-98. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.435611

Vite H, Molina B, Dávila J. Gestión de la Información en las Instituciones de Educación Superior (IES) con base a la norma ISO 27001. Infor Sist Rev Tecnol Infory Comun. 2018;2(2):28-35. DOI: https://doi.org/10.33936/isrtic.v2i2.1434

Berríos C, Rocha M. Propuesta de un modelo de sistema de gestión de la seguridad de la información en una pyme basado en la norma ISO/IEC 27001 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. 2020. Disponible en: https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/581891

Gómez EP. Implementación de un sistema de información bajo plataforma web para la gestión y control documental de la empresa corporación Jujedu EIRL-Talara; 2017 [Tesis de pregrado]. Piura: Universidad Católica los Ángeles de Chimbote; 2017. Disponible en: https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/1871

Carrasco RJ. Sistema web de matrícula para Business Process Management de la Facultad de Ingenierías de la Universidad Privada Juan Pablo II [Tesis de posgrado]. Lima: Universidad César Vallejo; 2018. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/22386

Miranda J, Navarrete C, Noguez J, Molina-Espinosa J-M, Ramírez-Montoya M-S, Navarro-Tuch SA, et al. The core components of education 4.0 in higher education: Three case studies in engineering education. Comput Electr Eng. 2021;93:e107278. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compeleceng.2021.107278

Quy VK, Thanh BT, Chehri A, Linh DM, Tuan DA. AI and Digital Transformation in Higher Education: Vision and Approach of a Specific University in Vietnam. Sustainability. 2023;15(14):e11093. DOI: https://doi.org/10.3390/su151411093

Delerna GE, Levano D. Importancia de las tecnologías de información en el fortalecimiento de competencias pedagógicas en tiempos de pandemia. Revista científica de sistemas e informática. 2021;1(1):e104. DOI: https://doi.org/10.51252/rcsi.v1i1.104

Villagra Ferreira MG, Falcó L, González C. Competencias digitales del estudiante universitario en tiempos del Covid-19. Rev Científica Estud e Investig. 2022 Aug 30;11(1):42-53. DOI: https://doi.org/10.26885/rcei.11.1.42

Published

2023-12-18

How to Cite

1.
Valles-Coral M, Calampa-Tantachuco C, Hernández-Torres EA, Galvez-Diaz MA, Garcia-Bautista AM. Enrollment Platform of the Information Technology Center of a Peruvian University in COVID-19 Context. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2023 Dec. 18 [cited 2025 Mar. 15];34. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2174

Issue

Section

Artículos Originales