Characteristics of Dentistry degree theses published in scientific journals

Authors

Keywords:

bibliometrics, academic thesis, scientific and technical publications, Odontology, Peru.

Abstract

The publication of the results of a thesis allows the dissemination of the findings through formal channels such as journals; however, the scientific production of the students is scarce. The objective of the research was to characterize the findings of the undergraduate theses published in scientific journals by the students of the Dentistry program. A descriptive, cross-sectional study was carried out, which evaluated 217 theses prepared by undergraduate students of the Faculty of Dentistry at Universidad Nacional Mayor de San Marcos from 2016 to 2021. The theses were searched by the title and the name of the thesis student in Scopus, Web of Science, PubMed, SciELO, Google Scholar, and Lilacs databases. The theme of each thesis, place of publication, language and year of publication were recorded. Eight theses (3.7%) published the results in scientific journals. 50% of the them were related to Orthodontics and Maxillary Orthopedics; Scopus was the main database where the findings were published (75%, n = 6). All these were written by women and the results were published in international journals. The publication of undergraduate theses by Dentistry students at a Peruvian university is low; generally carried out by women, in Spanish, published in Scopus database and on themes related to Orthodontics-Maxillary Orthopedics and Basic Sciences.

References

Castro- Rodríguez Y, Lara RV, Pares GB, Castillo QS. Validez de contenido y estructura de una escala sobre las limitantes para la elaboración de una tesis universitaria. Educ Med Sup. 2020 [acceso 05/10/2022];34(2):e1943. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1943

Cuschieri S, Grech V, Savona-Ventura C. WASP (Write a Scientific Paper): How to write a scientific thesis. Early Hum Dev. 2020 [acceso 05/10/2022];127:101-5. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378378218304894

Pampa-Quispe NB. Tesis en formato artículo científico por tesis tradicional para incrementar y generar la producción científica. Rev Investig Altoandin. 2021 [acceso 05/10/2022];23(2):115-6. Disponible en: https://huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/261

Benotmane I, Glatz N, Bihan S, Legrand F, Gosset D, Boulanger E. Publications des thèses d’exercice soutenues ? la faculté de médecine de Lille. Presse Med. 2012 [acceso 05/10/2022];41:e397-e403. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0755498212001959

Castro-Rodríguez Y, Cósar-Quiroz J, Arredondo-Sierralta T, Sihuay-Torres K. Producción científica de tesis sustentadas y publicadas por estudiantes de Odontología. Educ Med. 2018 [acceso 05/10/2022];19(S2):85-89. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317300980

Castro-Rodríguez Y, Lara-Verástegui. Experiencias y percepciones de los graduados de Odontología sobre la culminación de la tesis en una universidad del Perú. Odontol Sanmarquina. 2021 [acceso 05/10/2022];24(3):235-41. Disponible en: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/20715

Miyahira J. ¿Por qué la tasa de publicación de las tesis en medicina es baja? Posibles explicaciones. Rev Med Hered. 2017 [acceso 05/10/2022];26(4):207-8. Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/2698

Zilber S, Maisonneuve H, Migaud H, Clavert P, Beaufils P. Scientific medical publication. Ongoing change benefits and risks: Predatory journals. Orthop Traumatol Surg Res. 2020 [acceso 05/10/2022];106(8):1453-5. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877056820303078?via%3Dihub

Aragón-Ayala C, Quispe-Juli C. Método de búsqueda para detectar si una investigación presentada como tesis fue publicada en una revista científica. Rev Haban Cienc Med. 2020 [acceso 05/10/2022];19(5):e3137. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=103488

Ponce E, Landgrave S, Irigoyen A, Terán M, Gómez F, Fernández M. Formación de investigadores en medicina familiar: El Modelo de Tutorización en Investigación, Asesor- tutor- residente. Educ Med. 2003 [acceso 05/10/2022];6(2):81-6. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1575-18132003000200003

Perales A. La Investigación en la formación médica. An Fac Med. 1998 [acceso 05/10/2022];59(3):1-5. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-227828?lang=es

Salmi LR, Gana S, Mouillet E. Publication pattern of medical theses, France, 1993-98. Med Educ. 2001 [acceso 05/10/2022];35:18-21. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11123590/

Tenorio PC, Ñique CC, Rodríguez CL, Díaz MR. Características y producción científica de las investigaciones de una escuela de enfermería en Perú. Univ Med. 2021 [acceso 05/10/2022];62(2):1-6. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vnimedica/article/view/32567

Muñoz-del-Carpio-Toia A, Mayta-Tristán P ¿Tesis en formato tradicional o de artículo científico?: percepciones de estudiantes de medicina de una universidad de Arequipa, 2016. Acta Med Per. 2016 [acceso 05/10/2022];33(3):244-5. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1728-59172016000300014

Gould J. What’s the point of the PhD thesis? Nature. 2016 [ acceso 05/10/2022];535(7610):26-8. Disponible en: https://www.nature.com/articles/535026a

Nassi-Calo L. Tesis y Disertaciones: pros y contras de los formatos tradicionales y alternativos. SciELO en Perspectiva. 2016 [acceso 05/10/2022]. Disponible en: https://cutt.ly/Bc0ouYw.

University Rankings. QS World University Rankings. University Rankings. 2021 [acceso 05/10/2022]. Disponible en: www.topuniversities.com/university-rankings.

Sánchez-Duque J, Gómez-González J, Rodríguez-Morales A. Publicación desde el pregrado en Latinoamérica: dificultades y factores asociados en estudiantes de Medicina. Investig Educ Med. 2017 [acceso 05/10/2022];6(22):104-8. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505716300424

Ünver S, Semerci R, Özkan Z, Avcibaşi I. Attitude of nursing students toward scientific research: a cross-sectional study in Turkey. J Nurs Res. 2018 [acceso 05/10/2022];26(5):356-61. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29232317/

Díaz-Manchay R, Rodríguez-Cruz L, Ñique-Carbajal C. Publicaciones científicas de doctores en enfermería: caso de una universidad privada de Lambayeque. Rev Fac Med Hum. 2020 [acceso 05/10/2022];20(3):540-1. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-05312020000300540

Mamani-Benito OJ. Publicación científica y características de asesores de tesis de una escuela de Psicología peruana. Apunt Univ. 2019 [acceso 05/10/2022];9(2):27-36. Disponible en: https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/356

Alarcón-Ruiz C, Quezada MA. Publicación de artículos científicos por asesores de tesis de una Facultad de Medicina. Rev Med Hered. 2018 [acceso 05/10/2022];29(3):152-7. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2018000300004

Published

2023-02-28

How to Cite

1.
Castro-Rodríguez Y, Lugo Huerta G, Cacñahuaray-Palomino R. Characteristics of Dentistry degree theses published in scientific journals. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2023 Feb. 28 [cited 2025 Feb. 6];34. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2075

Issue

Section

Artículos Originales