Design of a Virtual Program in Archiving and Business Intelligence for Universidad de La Salle, Bogotá, Colombia

Authors

Keywords:

curriculum, Information Science, archives, business intelligence.

Abstract

A design proposal of Virtual Program in Archiving and Business Intelligence is presented for Universidad de La Salle, in Bogotá, Colombia. Said proposal is assumed as a disruptive curricular exercise, since it is intended to generate articulations between typically archival-informational-organizational knowledge and practices with the knowledge, methods and techniques of business intelligence and, with this, training a professional from an approach that enhances the strategic nature of decision-making in all kinds of institutions, in connection with socio-productive needs. The comparison of undergraduate programs, the analysis of conceptual and methodical trends of both fields, the characterization of the academic-professional demand for the virtual modality and the technical-curricular-regulatory criteria of Colombia National Ministry of Education, as well as the guidelines from the Universidad de La Salle were the major methodological elements. The main results are translated into the professional profile by competencies, learning outcomes, study plan and aspects of the curricular management of the proposed program. In conclusion, disruption is emphasized as the transversal element that must guide designing and planning academic programs in Information Sciences, which must offer alternatives that are in tune with social demands, shaped from the transformations produced by the digital technologies, in coordination with analytical processes of high added value in organizations.

Author Biographies

Johann Enrique Pirela Morillo, Departamento de Estudios de Información. Universidad de La Salle. Bogotá, Colombia.

Licenciado en Bibliotecología y Archivología (Universidad del Zulia), Magister en Educación (Universidad del Zulia), Magister en Museología (Universidad Nacional Experimental "Francisco de Miranda". Doctor en Ciencias Humanas (Universidad del Zulia), Doctor en Bibliotecología y Estudios de la Información (Universidad Nacional Autónoma de México), Postdoctor en Ciencias Humanas (Universidad del Zulia), Postdoctor en Ciencia de la Información (Universidad de Oporto). Investigador Senior categorizado ante Minciencias. Líder del grupo de investigación: Información, desarrollo y sociedad. Docente de Pregrado, Maestría y Doctorado en la Universidad de La Salle. Docente de Cátedra de los proyectos curriculares: Archivística y Gestión de la Información Digital y Comunicación Social y Periodismo de la Universidad Distrital "Francisco José de Caldas".

Luis Fernando Sierra Escobar, Departamento de Estudios de Información. Universidad de La Salle. Bogotá, Colombia.

Profesional en Sistemas de Información, Bibliotecología y Archivística (Universidad de La Salle). Magister en Educación (Universidad de La Salle. Especialidta en Sistemas de Información y Gerencia de Documentos (Universidad de La Salle), Doctor en Educación y Sociedad (Universidad de La Salle). Director del Programa de Sistemas de Información, Bibliotecología y Archivística y de la Maestría en Gestión Documental y Administración de Archivos (Universidad de La Slle).

Yamely Margarita Almarza Franco, Departamento de Estudios de Información. Universidad de La Salle. Bogotá, Colombia.

Licenciada en Bibliotecología y Archivología (UNiversidad del Zulia), Magister en Ciencias de la Comunicación, Mención Nuevas Tecnologías (Universidad del Zulia), Doctora en Patrimonio cultural (Universidad Latinoamericana y del Caribe), Postdoctora en Ciencias Humanas (Universidad del Zulia). Investigadora Junior categorizada ante Minciencias. Sublíder del grupo de investigación: Información, desarrollo y sociedad. Docente e investigadora del Programa de Sistemas de Información, Bibliotecología y Archivística y de la Maestría en Gestión Documental y Administración de Archivos (Universidad de La Salle).

References

Ministerio de Educación Nacional (2016). Marco Nacional de Cualificaciones. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-propertyvalue-58999.html?_noredirect=1

Fernández Valdés MM, Ponjuán Dante G. Análisis conceptual de las principales interacciones entre la gestión de información, la gestión documental y la gestión del conocimiento. ACIMED. 2008 Jul [acceso 11/03/2021];18(1). Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700007&lng=es.

Dresner H. Howard Dresner predicts the future of business intelligence. From Business Analytics/Business Intelligence information, news and tips – Search Business Analytics. 2017 [acceso 12/03/2021]. Disponible en: http://searchbusinessanalytics.techtarget.com/podcast/Howard-Dresner-predicts-the-future-of-businessintelligence

Organización de las Naciones Unidas. Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. 2015 [acceso 11/03/2021]. Disponible en: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/

Pombo C. Servicios sociales para ciudadanos digitales: oportunidades para América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de Desarrollo. 2018 [acceso 10/03/2021]. Disponible en: de: http://www.informeticplus.com/informe-servicios-sociales-para-ciudadanos-digitales-oportunidades-para-america-latina-y-el-caribe-bid

Gómez-Cano M, Bestratén M, Gavilanes C. Revolución 4.0. El futuro está presente. Seguridad y salud en el trabajo. 2018 [acceso 09/03/2021];(94):6-17. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6430693

Blanco N, Pirela J. La complementariedad metodológica: Estrategia de integración de enfoques en la investigación social. Espacios Públicos. 2016 [acceso 11/03/2021];(19)45. Disponible: https://www.redalyc.org/jatsRepo/676/67646966005/movil/index.html

Martínez M. El paradigma emergente: Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica, México, Trillas; 2005.

Carranza-Cruz J A y Daza-Bermúdez RY. Tendencias en la formación archivística de pregrado y postgrado en Iberoamérica. Trabajo de grado para optar al título de Profesional en Sistemas de Información, Bibliotecología y Archivística. Universidad de La Salle; 2019.

Universidad de La Salle. Sistema de Acompañamiento Integral (SAI), Librillo 66. Disponible: https://ciencia.lasalle.edu.co/librillos/66/

Published

2023-03-23

How to Cite

1.
Pirela Morillo JE, Sierra Escobar LF, Almarza Franco YM. Design of a Virtual Program in Archiving and Business Intelligence for Universidad de La Salle, Bogotá, Colombia. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2023 Mar. 23 [cited 2024 Dec. 26];34. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1914

Issue

Section

Artículos Originales