Design of a Virtual Program in Archiving and Business Intelligence for Universidad de La Salle, Bogotá, Colombia
Keywords:
curriculum, Information Science, archives, business intelligence.Abstract
A design proposal of Virtual Program in Archiving and Business Intelligence is presented for Universidad de La Salle, in Bogotá, Colombia. Said proposal is assumed as a disruptive curricular exercise, since it is intended to generate articulations between typically archival-informational-organizational knowledge and practices with the knowledge, methods and techniques of business intelligence and, with this, training a professional from an approach that enhances the strategic nature of decision-making in all kinds of institutions, in connection with socio-productive needs. The comparison of undergraduate programs, the analysis of conceptual and methodical trends of both fields, the characterization of the academic-professional demand for the virtual modality and the technical-curricular-regulatory criteria of Colombia National Ministry of Education, as well as the guidelines from the Universidad de La Salle were the major methodological elements. The main results are translated into the professional profile by competencies, learning outcomes, study plan and aspects of the curricular management of the proposed program. In conclusion, disruption is emphasized as the transversal element that must guide designing and planning academic programs in Information Sciences, which must offer alternatives that are in tune with social demands, shaped from the transformations produced by the digital technologies, in coordination with analytical processes of high added value in organizations.
References
Ministerio de Educación Nacional (2016). Marco Nacional de Cualificaciones. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-propertyvalue-58999.html?_noredirect=1
Fernández Valdés MM, Ponjuán Dante G. Análisis conceptual de las principales interacciones entre la gestión de información, la gestión documental y la gestión del conocimiento. ACIMED. 2008 Jul [acceso 11/03/2021];18(1). Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700007&lng=es.
Dresner H. Howard Dresner predicts the future of business intelligence. From Business Analytics/Business Intelligence information, news and tips – Search Business Analytics. 2017 [acceso 12/03/2021]. Disponible en: http://searchbusinessanalytics.techtarget.com/podcast/Howard-Dresner-predicts-the-future-of-businessintelligence
Organización de las Naciones Unidas. Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. 2015 [acceso 11/03/2021]. Disponible en: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/
Pombo C. Servicios sociales para ciudadanos digitales: oportunidades para América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de Desarrollo. 2018 [acceso 10/03/2021]. Disponible en: de: http://www.informeticplus.com/informe-servicios-sociales-para-ciudadanos-digitales-oportunidades-para-america-latina-y-el-caribe-bid
Gómez-Cano M, Bestratén M, Gavilanes C. Revolución 4.0. El futuro está presente. Seguridad y salud en el trabajo. 2018 [acceso 09/03/2021];(94):6-17. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6430693
Blanco N, Pirela J. La complementariedad metodológica: Estrategia de integración de enfoques en la investigación social. Espacios Públicos. 2016 [acceso 11/03/2021];(19)45. Disponible: https://www.redalyc.org/jatsRepo/676/67646966005/movil/index.html
Martínez M. El paradigma emergente: Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica, México, Trillas; 2005.
Carranza-Cruz J A y Daza-Bermúdez RY. Tendencias en la formación archivística de pregrado y postgrado en Iberoamérica. Trabajo de grado para optar al título de Profesional en Sistemas de Información, Bibliotecología y Archivística. Universidad de La Salle; 2019.
Universidad de La Salle. Sistema de Acompañamiento Integral (SAI), Librillo 66. Disponible: https://ciencia.lasalle.edu.co/librillos/66/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un repositorio institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en repositorios institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto). En ese caso, solicitamos que en la cabecera del manuscrito se indique:"Esta es una versión preprint enviada a la Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud http://rcics.sld.cu/"
ENGLISH VERSION
AUTHORS WITH PUBLICATIONS IN THIS JOURNAL ACCEPT THE FOLLOWING TERMS:
- Authors will retain their copyright and will grant the Journal the right of first publication of their work, which will also be subject to a Creative Commons License Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author's name and data about initial publication in this Journal are stated.
- Authors may adopt other license agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published (e.g. deposit it in an institutional repository or publish it in a monographic volume), as long as initial publication in this Journal is indicated.
- It is permitted and recommended for authors to disseminate their work on the Internet (e.g. in institutional repositories or their web page) before and during the submission process, which may result in interesting exchanges and increase the number of citations of the published work) (see The effect of open access).