A Proposal for A Comprehensive Self-Assessment Guide for Science, Technology and Innovation Entities

Authors

Keywords:

science entities, technology and innovation, self-appraisal, indicators, Delphi method.

Abstract

In international practice, self-assessment is carried out as a key process that precedes an external evaluation. This practice is taken as an instrument for continuous improvement of substantive processes in science, technology and innovation institutions. The objective of this work was to present a proposal for a self-assessment guide for the performance of a science, technology and innovation entity, as well as the results of its validation. This self-assessment guide was validated with the use of the Delphi method of consulting experts, the additive Likert scale, applied in a self-administered manner, and the statistical treatment of the responses of the participants in the expert panel. The reliability analysis of the questionnaire was carried out by calculating Cronbach's alpha coefficient, the result of which (0.987) demonstrated the internal consistency of the instrument used. The values of the medians and interquartile ranges allowed to establish the consensus of the participants in the validation of the proposed self-assessment guide. As a result, a comprehensive self-assessment guide was obtained with innovative indicators for science, technology and innovation entities. This validation will allow the application of this comprehensive self-assessment guide, which will contribute to the continuous improvement of the research management, development and innovation processes in Cuban science, technology and innovation entities.

Author Biography

Pedro Lázaro Romero Suárez, Universidad de la Habana

Doctor en Ciencias Técnicas, Profesor Titular de la Universidad de la Habana, Coordinador del programa Doctoral de Gestión de la Ciencia,la Tecnología,la Innovación y el Medio Ambiente, Vicepresidente de la Comisión de Grados Científicos de la Universidad de la Habana y miembro de la Sección de Ciencias Técnicas de la Comisión Nacional de Grados Científicos

References

Triana Velázquez Y, Díaz Pérez M, García Rodríguez I. Modelo de gestión del conocimiento para las actividades de ciencia, tecnología, innovación y medio ambiente [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Técnicas]. La Habana: Universidad Politécnica de la Habana: Facultad de Ingeniería Industrial; 2021

Polino C, Castelfranchi Y. Percepción pública de la ciencia en Iberoamérica. Evidencias y desafíos de la agenda de corto plazo. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad. 2019 [acceso 05/03/2022];14(42):115-36. Disponible en: http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/136/0

National Research Council. Best Practices in Assessment of Research and Development Organizations. Washington, DC: The National Academies Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.17226/13529

OECD/Eurostat. Manual de OSLO. Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. España: Comunidad Europea: TRAGSA; 2018 [acceso 05/03/2022]. Disponible en: https://www.madrid.org/bvirtual/BVCM001708.pdf

Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 150/18. Reglamento del Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). La Habana; 2018.

García L, Fernández S. Procedimiento de aplicación del trabajo creativo en grupos de expertos. Ingeniería Energética. 2008 [acceso 05/03/2022];29(2):46-50. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3291/329127758006.pdf

Filgueiras ML. Creación y Desarrollo de Capacidad de Absorción de Tecnología en Organizaciones de Base Productiva de la Generación Distribuida Cubana [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Técnicas];2013 [acceso 05/03/2022]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/272351501

Hurtado de Mendoza S, Méndez TD. Sistema automatizado del Método de Consultas a Expertos. [software de computadora en CD/ROM]. Cuba: Centro de Documentación del Centro de Estudios Contables, Financieros y de Seguros, 2017.

Elías LL. Sistema de indicadores para valorar la formación y el desarrollo de expertos docentes y de investigadores en las universidades. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2019 [acceso 05/03/2022];30(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2307-21132019000400005&script=sci_abstract

García Garmendia JL, Maroto Monserrat F. Interpretación de resultados estadísticos. Medicina Intensiva. 2018;42(6):370-9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.medin.2017.12.013

Published

2023-12-18

How to Cite

1.
Martínez Navarro M, Elías Hardy LL, Romero Suárez PL, González Pérez M, Guerra Bretaña RM. A Proposal for A Comprehensive Self-Assessment Guide for Science, Technology and Innovation Entities. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2023 Dec. 18 [cited 2024 Dec. 28];34. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2519

Issue

Section

Artículos Originales