Historical production of teachers in the faculty of health sciences of a Colombian public university: analysis and recommendations

Authors

Keywords:

health research evaluation, scientific production indicators, teachers, medical schools.

Abstract

The purpose of this study was to analyze the historical production of medical, nursing, dentistry and psychology teachers assigned to the Faculty of Health Sciences of the Universidad del Magdalena, Santa Marta (Colombia). For this purpose, the publications of the permanent and occasional professors of each program were counted. The productivity index (publications/number of professors) and the minimum number of professors with more than 50% of the productivity per program were calculated. Likewise, the distribution of total production (including the four programs) and the quartiles were determined, which serve not only to observe the asymmetry of productivity, but also for a possible classification. It was found that the productivity of the teachers is higher than 1000. The most productive programs were Medicine (481), Psychology (253), Nursing (166) and Dentistry (148). When correcting for faculty size, Medicine and Psychology continue to lead; Dentistry is equal to Nursing. Of the 73 professors included in the study, only 6 have an atypical production (> 25) and account for more than 50% of the total. Of these, four have doctorates and three are occasional (fixed-term contract). It is concluded: i) the nursing program has the most uniform productivity; ii) the medicine program has the highest productivity, but uneven; and iii) more than half of the production is concentrated in six (8%) full-time faculty members. It is recommended to take actions to standardize production, qualifying and motivating teachers with greater difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Concepción-González V, Ramos H. Publicaciones científicas de los docentes de la Facultad de Medicina de Villa Clara (2011-2013). 2015 [acceso 20/11/2022];7(1):106-19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100009

Torelló OM. El Profesor Universitario: Sus Competencias Y Formación. Profesorado Rev Currículum y Form Profr. 2011 [acceso 20/11/2022];15(3):195-211. Disponible en: http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=56722230013%5Cnhttp://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56722230013%5Cnhttp://www.redalyc.org/pdf/567/56722230013.pdf

Robayo-Castro B, Rico JL, Hurtado-Parrado C, Ortega LA. Impacto y calidad de la producción académica de los investigadores en Colombia en neurociencia comportamental utilizando modelos animales. Univ Psychol. 2017 [acceso 20/11/2022];15(5):1-12. Disponible en: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/17065

Barra AM. La Importancia de la Producción Científica en la Acreditación Institucional de Universidades Chilenas. Form Univ. 2019 [acceso 20/11/2022];12(3):101-10. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062019000300101&lng=en&nrm=iso&tlng=en

Ronda-Pupo GA. Producción científica e impacto del sistema de ciencia de Latinoamérica y el Caribe en revistas de la región. Investig Bibl Arch Bibl e Inf. 2021 [acceso 10/11/2023].;35(88):45-62. Disponible en: http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/58358

Ávila M, Bermello R, Mesa M. Estudio bibliométrico de la Revista de Ciencias Médicas de La Habana en el período 2005-2009. Acimed. 2012 [acceso 20/11/2022];23(4):380-90. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1024-94352012000400005&script=sci_abstract

Matheus-Rodríguez H. Producción científica de los docentes universitarios de enfermería. Rev REDINE. 2017 [acceso 20/11/2022];9(1):45-53. Disponible en: https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/841/354

Carvajal-Tapia AE. La cultura de investigar y publicar. Rev Lasallista Investig. 2021 [acceso 21/11/2022].;17(2):8-12. Disponible en: http://repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index.php/rldi/article/view/2539

Candia Luján R, Candia Sosa K, Enríquez Del Castillo A, Gutiérrez Cháuez P, Guedea Delgado JC. Producción científica en Ciencias de la Salud de la Universidad Autónoma de Chihuahua: una revisión sistematizada. Rev Interam Bibl. 2021 [acceso 20/11/2022];44(2):e339816. Disponible en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/RIB/article/view/339816

Pereyra-Elías R, Huaccho-Rojas J, Taype-Rondan A, Mejía R, Mayta-Tristán P. Publicación y factores asociados en docentes universitarios de investigación científica de escuelas de Medicina del Perú. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2014 [acceso 20/11/2022];31(3):424-30. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342014000300003

Estrada Ladoy L, Cardona Sánchez O, Ruiz Zayas O. Producción científica de los investigadores del Policlínico Docente 30 de noviembre. Rev Publicando. 2016 [acceso 20/11/2022];3(6):431-56. Disponible en: https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/196

Dávila Rodríguez L. Divulgación para la apropiación del conocimiento científico y tecnológico. Caracterización y propuesta de estudio. Rev Iberoam Ciencia, Tecnol y Soc. 2020 [acceso 20/11/2022];15(45):11-35. Disponible en: www.mincyt.gob.ar/ministerio-presentacion

García-Rodríguez LC, Torres-Sanmiguel AF, Guerrero-Gaviria DA, Carreño-Moreno S, Chaparro-Díaz L. Estrategias de apropiación social del conocimiento en salud: revisión sistemática. Rev Ciencias la Salud. 2022 [acceso 20/11/2022];20(3):1-20. Disponible en: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/11587

Romero-Cárdenas Á. Rendición de Cuentas - Facultad de Ciencias de la Salud. 2021 [acceso 22/11/2022]. p. 78. Disponible en: https://www.unimagdalena.edu.co/Content/Public/Docs/Entrada_Facultad5/adjunto_1019-20211013115046_475.pdf

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación (Minciencias). Búsqueda Avanzada de Investigadores. Scienti Colombia. 2022 [acceso 20/11/2022]. Disponible en: https://scienti.minciencias.gov.co/ciencia-war/jsp/enRecurso/IndexRecursoHumano.jsp

Ministerio de Salud. Resolución 8430 de 1993. Bogotá, Colombia; 1993. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Castro-Rodríguez Y, Lugo-Huerta G, Cacñahuaray-Palomino R. Características de las tesis de licenciatura de estudiantes de Odontología que se publican en revistas científicas. Rev Cuba Inf en Ciencias la Salud. 2023 [acceso 16/11/2022].;34:e2075. Disponible en: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2075/pdf

School of Biological Sciences. Does my study need ethical approval? University of Cambridge. 2022 [acceso 16/03/2023]. p. 1. Disponible en: https://www.bio.cam.ac.uk/psyres/approval

Comité de Ética en Investigación. Guía rápida para saber cuándo debe someter su proyecto a evaluación del Comité de Ética en Investigación - Sala Ciencias de la Vida. Universidad del Rosario. 2018 [acceso 23/11/2022]. p. 3. Disponible en: https://urosario.edu.co/static/Documentos/Investigacion/Soporte-a-la-investigacion/Guia-para-saber-cuando-presentar-un-proyecto-a-evaluacion-por-el-comite-Sala-Ciencias-de-la-Vida-21-Mayo-2018.pdf

Dirección de Investigación e Innovación. Guía para sometimiento de proyectos a los comités institucionales de la Universidad CES. Repositorio Digital Institucional. 2021 [acceso 23/11/2022]. p. 6. Disponible en: https://sitios.ces.edu.co/planeacion/wp-content/uploads/2021/10/GU-IN-009-Guia-para-sometimiento-de-proyectos-a-los-comites-institucionales-de-la-universidad-CES-v02.pdf

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación (Minciencias). Convocatoria para Indexación de Revistas Científicas Colombianas Especializadas (910) – Publindex. Bogotá, Colombia; 2021 [acceso 27/08/2021]. p. 1. Disponible en: https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/convocatoria/terminos_de_referencia_de_la_convocatoria_2021_-_consulta.pdf

Pérez Anaya O, Wilches Visbal JH, Castillo Pedraza MC. El ir y venir de las revistas científicas de ciencias de la salud en Colombia. Salud UIS. 2021 [acceso 20/03/2023];53(1):21008. Disponible en: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistasaluduis/article/view/12141/11333

Arroyo A, Quilindo C, Diago J. Producción académica por departamentos de la Facultad Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca, 2010-2016. Rev Fac Ciencias la Salud Univ del Cauca. 2016 [acceso 20/11/2022];1(3):27-31. Disponible en: https://revistas.unicauca.edu.co/index.php/rfcs/article/view/134

Escobar Córdoba F, Eslava Schmalbach J, Gómez Duarte OG. Producción científica de los departamentos de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional de Colombia entre los años 2000 y 2012. Rev la Fac Med. 2016 [acceso 20/11/2022];64(2):189-98. Disponible en: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/53949

Presidencia de la República de Colombia. Decreto 1279 de 2002. 2002 [acceso 13/03/2021]. p. 30. Disponible en: http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1258007

Vicerrectoría de Investigación. Resolución 550 de 2022. Santa Marta, Colombia; 2022. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/11k2_A3d1vkXfHEAorklZudfx9vMU1eiD/view?usp=share_link

Published

2023-05-23

How to Cite

1.
Wilches Visbal JH, Obispo Salazar KJ. Historical production of teachers in the faculty of health sciences of a Colombian public university: analysis and recommendations. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2023 May 23 [cited 2025 Mar. 13];34. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2445

Issue

Section

Artículos Originales