Research Technological Competencies in Nursing: An Integrative Review
Keywords:
information technology, competency-based education, nursing research.Abstract
Given the accelerated scientific advance and constant changes in society, basic technological skills for information management in research processes with the aim of generating knowledge become more important. With the objective of evaluating the development of research technological competencies, as a transversal axis in the performance of nursing professionals, an integrating review was carried out, by searching for primary, secondary and tertiary sources in databases such as SciELO and PubMed, Proquest, Scopus and Google Scholar. Using the search strategies with DECS, MESH terms and Boolean operators, one thousand, nine hundred fifty-five sources in Spanish and English were found and nine references were selected. The findings were grouped into themes corresponding to weaknesses in technological competencies and recommendations for their strengthening. The main deficiencies found are the search capacity, access, information management and the use of software. In addition, training and the formation of specialized research teams and networks would help strengthen these competencies. It is concluded that it is necessary to generate evidence with studies that show the impact of the implementation of various strategies aimed at consolidating technological research competencies in nursing professionals.
Downloads
References
Castro M, Simian D. La enfermería y la investigación. Rev Médica Clínica Las Condes. 2018;29(3):301-10. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.04.007
Castro-Rodríguez Y. Revisión sistemática sobre los instrumentos para medir las competencias investigativas en la educación médica superior. Rev Habanera Ciencias Médicas. 2021 [acceso 29/09/2022];20(2):e3773. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3773/2822
Hernández-Rodríguez JE, Cilleros-Pino L, Díaz-Hernández M. Desarrollo de la Investigación Enfermera. 2018 [acceso 29/09/2022];12(1):e718. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2018000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es.
Gómez Gómez A. La investigación en enfermería. Enfermería nefrológica. 2017;20(1):13. DOI: https://doi.org/10.4321/S2254-28842017000100001
Reyes Caballero MC, García Águila EJ, Díaz Pérez OM, Sánchez Pérez I. Preparación científica en enfermeras de la atención primaria de salud. Edumecentro. 2020 [acceso 29/09/2022];12(3):149-62. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2020/ed203k.pdf
Rodríguez-Suárez CA, Regueiro-Muñoz C, Pino Barrios-Sánchez C, Ferrera-Fernández MÁ. Formación sanitaria especializada y competencias investigativas en una unidad docente multiprofesional de pediatría. Revista Ene de enfermería. 2021 [acceso 29/09/2022];15(3):1-13. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/ene/v15n3/1988-348X-ene-15-03-1243.pdf
Coaquira Machaca NA. Relación entre habilidades investigativas y gestión en salud en enfermeras de la Red de Salud Arequipa-Caylloma. Rev Cuba enfermería. 2021 [acceso 29/09/2022];37(3):e4137. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v37n3/1561-2961-enf-37-03-e4137.pdf
Delgado RC, Arcos González P. Dificultades y retos de la investigación en asistencia sanitaria urgente extrahospitalaria. Emergencias. 2022 [acceso 10/09/2022];34:314-6. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/en;/ibc-205973
Martínez-Trujillo N, Corrales-Fernández N, Peña-Figueredo M de los Á. Capacidades para la gestión de resultados de investigación en sistemas y servicios de salud de enfermería en Cuba. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2019 [acceso 10/09/2022];27(2):116-37. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2019/eim192h.pdf
Capellari Fabrizzio G, Martins Ferreira J, Cristina Perin D, Klock P, Lorenzini Erdmann A, Guedes dos Santos JL. Information and communication technology in the management of Nursing research groups. Esc Anna Nery. 2021;25(3):1-8. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0299
Hopia H, Heikkilä J. Nursing research priorities based on CINAHL database: A scoping review. Nurs Open. 2020; 7(2):483-94. DOI: https://doi.org/10.1002/nop2.428
Scarsini S, Narduzzi B, Cadorin L, Palese A. Perceived barriers and enablers of nursing research in the Italian context: Findings from a systematic review. Slov J Public Health. 2022;61(3):181. DOI: https://doi.org/10.2478/sjph-2022-0024
Capellari Fabrizzio G, Alacoque Lorenzini E, Guedes Dos Santos JL, Cararo Confortin S, Schaefer Ferreira de Mello AL, Maris Peres A. Competencias gerenciales de investigadores de grupos de investigación en enfermería citar este artículo. Rev Latino-Am Enferm. 2021;29:e3445. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.4535.3445.
Hidalgo Arias K, Cordero delgado OI, Sandí Delgado JC, Cruz Alvarado MA. Las TIC como herramienta pedagógica en procesos de investigación educativa. En: Universidad Pontificia Bolivariana, editor. XIV Jornadas, II Congreso Internacional Investigar en Educación. Colombia: UPB; 2015 [acceso 29/09/2022]:1-19. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/46336/Documento_completo.pdf?sequence=3
Piedra Chávez K, Baute Álvarez L. Formación continua: sistema de formación pedagógica sustentado en el método de la profesión para los docentes de la carrera de Enfermería. Rev Cuba Educ Super. 2019 [acceso 29/09/2022];38(3):e15. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2018000100003&lng=es&tlng=es.
Nsouli R, Vlachopoulos D. Attitudes of nursing faculty members toward technology and e-learning in Lebanon. BMC Nurs. 2021;20(1):1-15. DOI: https://doi.org/10.1186/s12912-021-00638-8
Cedeño Tapia SJ, Villalobos Guiza MN, Rodríguez López JI, Fontal Vargas PA. La educación de enfermería en Latinoamérica y los entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. Rev Cuid. 2021;10(20):19-30. DOI: https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2021.10.20.79919
Soza Diaz CDF, Bazán Sánchez ACL, Diaz Manchay RJ. Percepción de las enfermeras sobre el uso de sus registros para garantizar la continuidad del cuidado. 2020 [acceso 10/10/2022];14(1):14112. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2020000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es.
Manso-Perea C, Cuevas-Cerveró A, González-Cervantes S. Competencias informacionales en los estudios de grado en enfermería: el caso español. Rev Española Doc Científica. 2019;42(1): e229. DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2019.1.1578
Guasch MM, Piergallini MR, Ardovini CM, Rodríguez ML. Vinculación Interdisciplinaria Informática-Enfermería: Integración de actividades de extensión, docencia e investigación. En: UNNOBA, editor. IV Congreso de Extensión Universitaria AUGM. Argentina: Universidad Nacional del Noroeste de la Provincia de Buenos Aires; 2021 [acceso 29/09/2022]:296-315. Disponible en: https://repositorio.unnoba.edu.ar:8080/xmlui/handle/23601/148
Regaira Martínez E, Vásquez Calatayud M. Uso de las tecnologías de la información y la comunicación en enfermería. Index de enfermería. 2020 [acceso 29/09/2022];29(4):220-4. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000300007
Curioso WH, Oscuvilca-Tapia E. Programas de capacitación para el fortalecimiento de capacidades en informática en enfermería: una perspectiva peruana. Cienc y enfermería. 2021;27(5):e20. DOI: http://dx.doi.org/10.29393/ce27-5pcwe20005
Wang J, Abdullah AS, Ma Z, Fu H, Huang K, Yu H, et al. Building capacity for information and communication technology use in global health research and training in China: A qualitative study among Chinese health sciences faculty members. Health Res Policy Syst. 2017;15(1):1-11. DOI: https://doi.org/10.1186/s12961-017-0222-8
Kyvik S, Reymert I. Research collaboration in groups and networks: differences across academic fields. Scientometrics. 2017;113(2):951-67. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-017-2497-5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un repositorio institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en repositorios institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto). En ese caso, solicitamos que en la cabecera del manuscrito se indique:"Esta es una versión preprint enviada a la Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud http://rcics.sld.cu/"
ENGLISH VERSION
AUTHORS WITH PUBLICATIONS IN THIS JOURNAL ACCEPT THE FOLLOWING TERMS:
- Authors will retain their copyright and will grant the Journal the right of first publication of their work, which will also be subject to a Creative Commons License Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author's name and data about initial publication in this Journal are stated.
- Authors may adopt other license agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published (e.g. deposit it in an institutional repository or publish it in a monographic volume), as long as initial publication in this Journal is indicated.
- It is permitted and recommended for authors to disseminate their work on the Internet (e.g. in institutional repositories or their web page) before and during the submission process, which may result in interesting exchanges and increase the number of citations of the published work) (see The effect of open access).