Research Technological Competencies in Nursing: An Integrative Review

Authors

Keywords:

information technology, competency-based education, nursing research.

Abstract

Given the accelerated scientific advance and constant changes in society, basic technological skills for information management in research processes with the aim of generating knowledge become more important. With the objective of evaluating the development of research technological competencies, as a transversal axis in the performance of nursing professionals, an integrating review was carried out, by searching for primary, secondary and tertiary sources in databases such as SciELO and PubMed, Proquest, Scopus and Google Scholar. Using the search strategies with DECS, MESH terms and Boolean operators, one thousand, nine hundred fifty-five sources in Spanish and English were found and nine references were selected. The findings were grouped into themes corresponding to weaknesses in technological competencies and recommendations for their strengthening. The main deficiencies found are the search capacity, access, information management and the use of software. In addition, training and the formation of specialized research teams and networks would help strengthen these competencies. It is concluded that it is necessary to generate evidence with studies that show the impact of the implementation of various strategies aimed at consolidating technological research competencies in nursing professionals.

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Author Biographies

Janet Mercedes Arévalo-Ipanaqué, Unidad de posgrado en Ciencias de la Salud, Escuela de posgrado, Universidad Peruana Unión, Lima-Perú

Licenciada en enfermería, Doctora en ciencias de la salud, Máster en ciencias de la educación superior, posdoctorado en investigación cualitativa, diplomados en investigación cuantitativa. Docente de posgrado, conferencista internacional, directora del centro internacional para la investigación en enfermería ICENUR.

Roxana Obando Zegarra, Universidad Peruana Cayetano Heredia, Lima-Perú; Hospital Nacional Daniel Alcides Carrión, Callao-Perú

Doctora en enfermería, especialista en emergencia y desastres, miembro de RED NANDA, docente universitaria.

María Teresa Cabanillas-Chavez, Unidad de posgrado en Ciencias de la Salud, Escuela de posgrado, Universidad Peruana Unión, Lima-Perú

Doctora en enfermería, Directora de unidad de salud, escuela de posgrado, UPEU

Blanca Katiuzka Loayza-Enríquez, South American Center for Qualitative Research, Universidad Privada Norbert Wiener, Lima, Perú

Licenciada y Magíster en Ciencias de Enfermería, Doctora en Bienestar Social. Dedicada a la investigación científica, teniendo como líneas de investigación el cuidado a las personas con enfermedad en fase terminal, VIH-SIDA, pedagogía y bases filosóficas del cuidado. Me desempeñé como Jefe del Departamento de Investigación Básica Clínica, de la Dirección de Investigación, del Hospital Regional Lambayeque desde 2016-2020. Soy miembro del Evidence-Based Health Care South America: A JBI Affiliated Group, e integrante del Center for Global Nursing, Texas Woman´s University y del capítulo Phi Nu de la Sociedad Internacional de Honor de Enfermería Sigma Tetha Tau. Actualmente trabajo como Docente Investigador en la Universidad Norbert Wiener y como docente de investigación en la Facultad de Medicina Humana de la USMP FN.

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Published

2023-11-27

How to Cite

1.
Arévalo-Ipanaqué JM, Obando Zegarra R, Cabanillas-Chavez MT, Loayza-Enríquez BK. Research Technological Competencies in Nursing: An Integrative Review. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2023 Nov. 27 [cited 2025 Mar. 15];34. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2439

Issue

Section

Artículos de Revisión