Knowledge Management in Primary Health Care Institutions in Northwest Mexico

Authors

Keywords:

knowledge management, organizational culture, leadership, Information technology and communication, addictions.

Abstract

Introduction: The search for efficiency in health care for the population signifies a priority for each level of care, so it is vital to identify the elements allowing continuous improvement in institutions. Knowledge management is used for this purpose and it has been studied along with other variables such as organizational culture, leadership and the availability and use of information and communication technologies.

Objective: The objective of the study was to analyze the relationship of knowledge management with these variables in primary addiction care centers in Northwest Mexico.

Methods: A questionnaire (α = .977) was applied to 80 health professionals who worked in these institutions. Positive, large and significant relationships were found among knowledge management and leadership (r = .816, p < .001) and among knowledge management and organizational culture (r = .802, p < .001). However, positive and moderate correlation was found with the information and communication technologies variable.

Conclusions: It is concluded that in primary addiction care centers in Northwest Mexico, organizational culture and leadership are considered the most important factors to contribute to the success of knowledge management, mainly in the acquisition and transfer of knowledge. It is important to consider in future studies the social and economic benefits of using knowledge management in organizational decision making.

Author Biographies

Ilse Abigail Arreola-Sánchez, Universidad Autónoma de Baja California.

Licenciada en Psicología y Maestra en Administración por la Universidad Autónoma de Baja California. Asesora en investigación en temas de gestión del conocimiento en instituciones de salud públicas y privadas y transferencia tecnológica y del conocimiento en psicología.

Eunice Vargas-Contreras, Universidad Autónoma de Baja California.

Maestra y Doctora en Psicología, especialista en el estudio de las Adicciones y Transferencia del Conocimiento. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) Nivel I por el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (México). Profesora-investigadora adscrita a la licenciatura en psicología en la Universidad Autónoma de Baja California.

Ana Lucía Jiménez-Pérez, Universidad Autónoma de Baja California.

Maestra y Doctora en Psicología, especialista en el estudio de las Adicciones y Transferencia del Conocimiento. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) Nivel I por el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (México). Profesora-investigadora adscrita a la licenciatura en psicología.

Norma Yadira Estrada-Vergara, Universidad Autónoma de Baja California.

Licenciada en Psicología por la Universidad Autónoma de Baja California (UABC). Es asistente en la Coordinación de investigación y Posgrado de la UABC. Es enlace clínico en el proyecto de investigación; “Detección y tratamiento por internet de sintomatología ansiosa y depresiva común entre estudiantes universitarios de América Latina” del Instituto de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz en la dirección de investigadores epidemiológicas y psicosociales.

José Felipe Ramírez-Pérez, Universidad Autónoma de Baja California

Ingeniero en Ciencias Informáticas, Investigador Agregado y Profesor Auxiliar por la Universidad de las Ciencias Informáticas (UCI) de La Habana, Cuba. Es Maestro en Administración por la Universidad Autónoma de Baja California, México. Tiene 11 años de experiencia en el análisis, desarrollo y gestión de equipos de desarrollo de software en el área de la Informática Médica, así como en la docencia e investigación en las áreas de tecnologías de la información, informática médica, gestión del conocimiento y competitividad. Actualmente radica en la Universidad Autónoma de Baja California.

References

Ramírez-Pérez JF, López-Torres VG, Vidal-Ledo MJ, Ramírez-Pérez A del R, Morejón-Valdés M. Las tecnologías de la información y la comunicación como factor de desempeño competitivo en instituciones de salud. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2021 [acceso 10/03/2022];32(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2307-21132021000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Vázquez Ávila G, Guerrero Herrera JF, Núñez Moreno TE. Gestión de conocimiento, capital intelectual y competitividad en pymes manufactureras en México. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía. 2014 [acceso 10/03/2022];4(7):28-43. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=504550658003

Mul EJ. Gestión del conocimiento y factores internos que la influyen en empresas con actividades de innovación en Yucatán (tesis doctoral) Universidad Nacional Autónoma de Yucatán. 2014 [acceso 13/03/2022]. Disponible en: http://132.248.9.195/ptd2014/noviembre/0721789/Index.html

Ruíz JS, Ledeneva Y, Cuesta H. Gestión del conocimiento en la micro y pequeña empresa mexicana de la industria del software. Research in Computing Science. 2014;73(1):103-16.

https://doi.org/10.13053/rcs-73-1-7

Calderón DZC, Araujo LAJ. Modelo de memoria organizacional para la gestión del conocimiento en las unidades de investigación de la Universidad de Los Andes. Mérida, Venezuela. Visión Gerencial. 2015 [acceso 13/03/2022];14(2):269-86. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=465545899002

Gonçalves GJM, Sass de Haro C, Rastrollo HMA, Mondo TS. La gestión del conocimiento en cadenas hoteleras: una revisión. Tourism & Management Studies, 2014;10(2):146-54.

Rodríguez-Ponce E, Delgado L, Rodríguez-Ponce J. Gestión del conocimiento, liderazgo, diseño e implementación de la estrategia: un estudio empírico en pequeñas y medianas empresas. Ingeniare Revista Chilena de Ingeniería. 2010;18(3):373-82.

Tang, HA. Study of the Effect of Knowledge Management on Organizational Culture and Organizational Effectiveness in Medicine and Health Sciences. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education. 2017;13(6):1831-45. DOI: https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00700a

Arboleda-Posada GI, López-Ríos JM. Cultura organizacional en las instituciones prestadoras de servicios de salud del Valle de Aburrá. Revista Ciencias de la Salud. 2017;15(2):247-58. DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.5761

Nonaka I, Takeuchi H. The Knowledge Creating Company. Oxford University Press: Nueva York, EE.UU;1995

Salazar Estrada JG, Guerrero Pupo JC, Machado Rodríguez YB, Cañedo Andalia R. Clima y cultura organizacional: dos componentes esenciales en la productividad laboral. ACIMED. 2009 [acceso 13/03/2022];20(4):67-75. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352009001000004&lng=es.

De Long D, Fahey L. Diagnosing cultural barriers to knowledge management. Academy of Management Executive. 2000;14(4):113-27.

Fierro ME, Mercado SP. La gestión del conocimiento y la cultura centrada en el conocimiento en mandos medios y directivos de hospitales públicos del Estado de México (2011). Investigación administrativa. 2012 [acceso 24/03/2022];41(109):7-19. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782012000100007&lng=es&nrm=iso

Rodríguez-Ponce E, Pedraja-Rejas L, Muñoz-Fritis C, Araneda-Guirriman C. Gestión del conocimiento y cultura organizacional en instituciones de educación superior chilenas. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería. 2022;30(2):266-78. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052022000200266

Ali N, Tretiakow A, Whiddett D, Hunter I. Knowledge management systems in healthcare: Leadership matters. International Journal of Medical Informatics. 2017;97:331-40. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2016.11.004

Bass B. From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics. 1990;18(3):19-31.

Powell BJ, Mandell DS, Hadley TR, Rubin RM, Evans AC, Hurford MO, Beidas RS. Are general and strategic measures of organizational context and leadership associated with knowledge and attitudes toward evidence-based practices in public behavioral health settings? A cross-sectional observational study. Implementation Sci. 2017;12(1):64. DOI: https://doi.org/10.1186/s13012-017-0593-9

Barbosa RDH, Mihi RA, Noguera HA. Gestión del conocimiento y liderazgo: perspectivas de relación. Perspectiva psicológica. 2014;10(1): 57-70. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67935714004

Chiavenato I. Administración de recursos humanos, el capital humano de las organizaciones. McGraw-Will Interamericana. 8va.ed. México; 2007.

Gowen CR 3rd, Henagan SC, McFadden KL. Knowledge management as a mediator for the efficacy of transformational leadership and quality management initiatives in U.S. health care. Health Care Manage Rev. 2009;34(2):129-40. DOI: https://doi.org/10.1097/HMR.0b013e31819e9169 PMID: 19322044.

Tello E. Las tecnologías de la información y comunicaciones (TIC) y la brecha digital: su impacto en la sociedad de México. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). 2007;4(2).

Medina JM, De la Garza MI, Jiménez KP. Competencia empresarial con el uso de la información y tecnología. Investigación Administrativa. 2011 [acceso 04/04/2020];40(108):7-17. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782011000200007

Wilches-Flores OC, Wilches-Flores AM. Posibilidades y limitaciones en el desarrollo humano desde la influencia de las tecnologías de la información y la comunicación en la salud: el caso latinoamericano. Persona y bioética. 2017;21(1):114-33. DOI: https://doi.org/10.5294/pebi.2017.21.1.8

Karamitri I, Kitsios F, Talias MA. Development and validation of a knowledge management questionnaire for hospitals and other healthcare organizations. Sustainability. 2020;12(7):27-30. DOI: https://doi.org/10.3390/su12072730

Hui-Chuan CC, Cates T. The Role of Information Technology Capability and Innovative Capability: An Empirical Analysis of Knowledge Management in Healthcare. International Management Review. 2018;14(1):5-16.

Arbeláez MC. Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) un instrumento para la investigación. Revista Investigaciones Andina. 2014;16(29):997-1000. DOI: https://doi.org/10.33132/01248146.52

Wanden BC, Sabucedo L, Martínez de Victoria I. Investigación virtual en salud: las tecnologías de la información y la comunicación como factor revolucionador en el modo de hacer ciencia. Salud colectiva. 2011;7(1):529-38. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73119693004

McCullough JS, Casey M, Moscovice I, Prasad S. The Effect of Health Information Technology on Quality in U.S. Hospitals. Health Affairs. 2010;29 (4):647-54. DOI: https://doi.org/10.1377/hlthaff.2010.0155

Syed-Ikhsan SO, Rowland F. Knowledge Management in a Public Organization: A Study on the Relationship between Organizational Elements and the Performance of Knowledge Transfer. Journal of Knowledge Management. 2004;8:95-111.

Gaspar S, Frederico MM. Perception of organizational culture and knowledge management in hospitals using different management models. Revista De Enfermagem Referência. 2015;(5):75-83. DOI: http://dx.doi.org/10.12707/RIV14065

Sheng ML, Chang SY, Teo T, Lin YF. Knowledge barriers, knowledge transfer, and innovation competitive advantage in healthcare settings. Management Decision. 2013;51(3):461-78. DOI: http://doi.org/10.1108/00251741311309607

Bernal CA. Metodología de la investigación. cuarta edición. Pearson Educación, Colombia; 2016. ISBN: 978-958-699-128-5.

Contreras CF, Huamani TPL. La gestión del conocimiento y políticas públicas. Universidad María Auxiliadora. Primera edición. Lima, Perú; 2013.

Barbosa RDH, Mihi RA, Noguera HA. Gestión del conocimiento y liderazgo: perspectivas de relación. Perspectiva psicológica. 2014;10(1):57-70.

Villatoro Jiménez V. Errores de seguridad en Atención Primaria AMF. Actualización en Medicina de Familia. 2016;12(11):644-653. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/pdvedado/files/2016/06/Errores-de-seguridad-en-Atenci%C3%B3n-Primaria.pdf

Kaivo-Oja J, Virtanen P, Jalonen H, Stenvall J. The effects of the internet of things and big data to organizations and their knowledge management practices. En: International Conference on Knowledge Management in Organizations. Springer, Cham. 2015;2044:95-513. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-21009-4_38

Araújo NMF. Impact of the Fourth Industrial Revolution on the health sector: A qualitative Study. Healthcare informatics research. 2020 [acceso 04/04/2020];26(4):328-34. Disponible en: https://synapse.koreamed.org/articles/1145366

Carnicero J, Rojas D. Healthcare Decision-Making Support Based on the Application of Big Data to Electronic Medical Records: A Knowledge Management Cycle. In Leveraging biomedical and healthcare data. Academic Press. 2019:121-31. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-809556-0.00008-3

Fröhlich H, Balling R, Beerenwinkel N, Kohlbacher O, Kumar S, Lengauer T, et al. From hype to reality: data science enabling personalized medicine. BMC medicine. 2018;16(1):1-15. DOI: https://doi.org/10.1186/s12916-018-1122-7

Manesh MF, Pellegrini MM, Marzi G, Dabic M. Knowledge management in the fourth industrial revolution: Mapping the literature and scoping future avenues. IEEE Transactions on Engineering Management. 2020;68(1):289-300. DOI: https://doi.org/10.1109/TEM.2019.2963489

Sarina T. Enhancing knowledge management (KM) in the fourth industrial revolution era: The role of human resource systems. En: The Palgrave handbook of knowledge management. Palgrave Macmillan, Cham. 2018:411-35. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-71434-9_17

Cano-Pita GE, García-Mendoza MJ. Las TICs en las empresas: evolución de la tecnología y cambio estructural en las organizaciones. Dominio de las Ciencias. 2018 [acceso 24/03/2022];4:499-510. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6313252

McEvoy P, Ragab M, Arisha A. Review on the KM Applications in Public Organizations. The Electronic Journal of Knowledge Management. 2017;15(1):37-48. DOI: https://doi.org/www.ejkm.com doi.org/10.21427/7akk-3h91

Distefano MJ, Cataldo G, Mongelo MC, Mesurado B, Llamas MC. Conocimiento y uso de tecnologías digitales en psicoterapia entre los psicólogos de Buenos Aires. Perspectivas en psicología. 2018 [acceso 24/03/2022];15(1):79-89. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4835/483555971007/html/

Pellegrini MM, Ciampi F, Marzi G, Orlando B. The relationship between knowledge management and leadership: Mapping the field and providing future research avenues. Journal of Knowledge Management. 2020;24(6):1445-92. DOI: https://doi.org/10.1108/JKM-01-2020-0034

Vargas CE. Transferencia Tecnológica en el ámbito de la psicología: el caso de los Centros de Atención Primaria a las Adicciones del estado de Baja California [tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Aguascalientes: Aguascalientes, México; 2016.

Published

2023-11-03

How to Cite

1.
Arreola-Sánchez IA, Vargas-Contreras E, Jiménez-Pérez AL, Estrada-Vergara NY, Ramírez-Pérez JF. Knowledge Management in Primary Health Care Institutions in Northwest Mexico. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2023 Nov. 3 [cited 2024 Dec. 27];34. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2252

Issue

Section

Artículos Originales

Most read articles by the same author(s)