Accesibilidad e información pública de los perfiles de Facebook de estudiantes de medicina de una facultad de medicina peruana: un llamado a adaptar las guías de e-profesionalismo al contexto latinoamericano

Authors

  • Carlos Jesús Aragón-Ayala Universidad Nacional de San Agustín
  • Aldo Patricio Cornejo-Estrada Universidad Nacional de San Agustín
  • Henry Rodriguez-Carrillo Universidad Nacional de San Agustín
  • Cender Udai Quispe-Juli Universidad Peruana Cayetano Heredia.

Keywords:

medical students, privacy, professionalism, social media, Peru.

Abstract

El uso de Facebook plantea nuevos desafíos para la adopción del e-profesionalismo. En este estudio se describe la accesibilidad de los perfiles de Facebook en estudiantes de medicina de una universidad peruana, la divulgación de información personal y profesional y su asociación con el sexo y el año de estudio. A través de una búsqueda sistemática en Facebook, se localizaron los perfiles de los estudiantes de medicina de 2° a 7° año, utilizando perfiles ficticios. Se evaluó la presencia de diferentes tipos de información en los perfiles accesibles. Se calculó la proporción del contenido divulgado. Los datos se compararon, según año de estudio y sexo. El 80 % de los estudiantes (488/611) tenían perfiles de acceso público, aunque estos no fueron significativamente diferentes, según el año de estudio (p = 0,098) y el género (p = 0,912). La proporción de contenido divulgado fue mayor en los años superiores: 2º y 3º (p = 0,022), 2º y 6º (p < 0,001), 2º y 7º (p = 0,002) y en hombres (33,25 ± 12,47) frente a las mujeres (30,38) ± 11,95) (p = 0,01). Las fotos (p = 0,009) y los enlaces a otros sitios de redes sociales (p = 0,036) fueron más visibles en los perfiles de las mujeres, mientras que mostrar la universidad (p = 0,017), la facultad de medicina (p = 0,043) y la orientación sexual (p = 0,001) era más común entre los hombres. La mayoría de los perfiles de Facebook de los estudiantes de medicina fueron accesibles, el contenido divulgado fue mayor en los estudiantes de último año y del sexo masculino. Es necesario crear e implementar lineamientos sobre el e-profesionalismo en América Latina.

Author Biographies

Carlos Jesús Aragón-Ayala, Universidad Nacional de San Agustín

Address: Arequipa - Arequipa - Peru

Medical undergraduate student.

Aldo Patricio Cornejo-Estrada, Universidad Nacional de San Agustín

Address: Arequipa - Arequipa - Peru

Medical undergraduate student.

Henry Rodriguez-Carrillo, Universidad Nacional de San Agustín

Address: Arequipa - Arequipa - Peru

Medical undergraduate student.

Cender Udai Quispe-Juli, Universidad Peruana Cayetano Heredia.

Address: Lima - Lima - Peru

Biomedical informatics in Global Health

References

Niu L. Using Facebook for Academic Purposes: Current Literature and Directions for Future Research. J Educ Comput Res. 2019;56(8):1384-406. DOI: https://doi.org/10.1177%2F0735633117745161

Matz SC, Appel RE, Kosinski M. Privacy in the age of psychological targeting. Curr Opin Psychol. 2020;31:116-21. DOI: https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.08.010

Kind T, Patel PD, Lie D, Chretien KC. Twelve tips for using social media as a medical educator. Med Teach. 2014;36(4):284-90. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159x.2013.852167

Walton JM, White J, Ross S. What’s on YOUR Facebook profile? Evaluation of an educational intervention to promote appropriate use of privacy settings by medical students on social networking sites. Med Educ. 2015;20:28708. DOI: https://doi.org/10.3402/meo.v20.28708

Nason KN, Byrne H, Nason GJ, O’Connell B. An assessment of professionalism on students’ Facebook profiles. Eur J Dent Educ. 2018;22(1):30-3. DOI: https://doi.org/10.1111/eje.12240

Mota-Anaya E, Almeida-Chafloque K, Castro-Arechaga S, Flores-Anaya L, León-Lozada C, Pereyra-Elías R, et al. Breaking a Vital Trust: Posting Photos of Patients on Facebook Among a Sample of Peruvian Medical Students. AJOB Empir Bioeth. 2019;10(4):241-9. DOI: https://doi.org/10.1080/23294515.2019.1672826

Koo K, Ficko Z, Gormley EA. Unprofessional content on Facebook accounts of US urology residency graduates. BJU Int. 2017;119(6):955-60. DOI: https://doi.org/10.1111/bju.13846

British Medical Association. Using Social Media: Practical and Ethical Guidance for Doctors and Medical Students. British medical association. [Access 15/08/2020]. Available from: https://www.bma.org.uk/advice-and-support/ethics/medical-students/ethics-toolkit-for-medical-students/social-media

Ross S, Lai K, Walton JM, Kirwan P, White JS. ‘I have the right to a private life’: medical students’ views about professionalism in a digital world. Med Teach. 2013;35(10):826-31. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159x.2013.802301

Shah R, Dyke A, Harris L, Hodges S. How accessible are you? A hospital-wide audit of the accessibility and professionalism of Facebook profiles. Br Dent J. 2019;226(11):878-82. DOI: https://doi.org/10.1038/s41415-019-0363-y

Koo K, Bowman MS, Ficko Z, Gormley EA. Older and wiser? Changes in unprofessional content on urologists’ social media after transition from residency to practice. BJU Int. 2018;122(2):337-43. DOI: https://doi.org/10.1111/bju.14363

Gupta S, Singh S, Dhaliwal U. Visible Facebook profiles and e-professionalism in undergraduate medical students in India. J Educ Eval Health Prof. 2015;12. DOI: https://doi.org/10.3352/jeehp.2015.12.50

Jawaid M, Khan MH, Bhutto SN. Social network utilization (Facebook) & e-Professionalism among medical students. Pak J Med Sci Q. 2015;31(1):209-13. DOI: https://doi.org/10.12669/pjms.311.5643

Moreno MA, Goniu N, Moreno PS, Diekema D. Ethics of social media research: common concerns and practical considerations. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2013;16(9):708-13. DOI: https://dx.doi.org/10.1089%2Fcyber.2012.0334

Thompson LA, Dawson K, Ferdig R, Black EW, Boyer J, Coutts J, et al. The intersection of online social networking with medical professionalism. J Gen Intern Med. 2008;23(7):954-7. DOI: https://doi.org/10.1007/s11606-008-0538-8

Facebook. Facebook’s privacy principles. [access 15/08/2020]. Available from: https://www.facebook.com/about/basics/privacy-principles

Lafferty NT, Manca A. Perspectives on social media in and as research: A synthetic review. Int Rev Psychiatry. 2015;27(2):85-96. DOI: https://doi.org/10.3109/09540261.2015.1009419

Barlow CJ, Morrison S, Stephens HO, Jenkins E, Bailey MJ, Pilcher D. Unprofessional behaviour on social media by medical students. Med J Aust. 2015;203(11):439. DOI: https://doi.org/10.5694/mja15.00272

Canadian Federation of Medical Students. CFMS guide to medical professionalism: Recommendations for social media. 2013 [access 27/08/2020]. Available from: https://www.cma.ca/physician-wellness-hub/resources/relationships/cfms-guide-to-medical-professionalism-online

Dowling-Mardon GM, Richards BJ, Stone BAT. Re: online professionalism and Facebook-falling through the generation gap. Med Teach. 2013;35(3):259. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159X.2013.759647

Abdel-Razig S, Ibrahim H, Alameri H, Hamdy H, Haleeqa KA, Qayed KI, et al. Creating a Framework for Medical Professionalism: An Initial Consensus Statement From an Arab Nation. J Grad Med Educ. 2016;8(2):165-72. DOI: https://doi.org/10.4300/jgme-d-15-00310.1

Krasnova H, Veltri NF, Eling N, Buxmann P. Why men and women continue to use social networking sites: The role of gender differences. J. Strateg. Inf. Syst. 2017;26(4):261-84. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsis.2017.01.004

Nelsen AJ, Johnson RS, Ostermeyer B, Sikes KA, Coverdale JH. The Prevalence of Physicians Who Have Been Stalked: A Systematic Review. J Am Acad Psychiatry Law. 2015 [access 27/08/2020];43(2):177-82. Available from: http://jaapl.org/content/43/2/177.long

Downloads

Published

2023-01-13

How to Cite

1.
Aragón-Ayala CJ, Cornejo-Estrada AP, Rodriguez-Carrillo H, Quispe-Juli CU. Accesibilidad e información pública de los perfiles de Facebook de estudiantes de medicina de una facultad de medicina peruana: un llamado a adaptar las guías de e-profesionalismo al contexto latinoamericano. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2023 Jan. 13 [cited 2024 Dec. 27];34. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2177

Issue

Section

Artículos Originales

Most read articles by the same author(s)