Open researchers. Practices for transparency and scientific integrity
Keywords:
open science, scientific transparency, scientific integrity, open scientific research.Abstract
The purpose of this text is to present features of open researchers to build ecosystems in which production, communication and use of the results of research processes are guided by transparency and scientific integrity criteria, which is made possible by the open science movement, bringing along the need to think about ways to build scientific knowledge with a greater impact on social development. A systematic literature review and document analysis were conducted which generated elements and notions from which features are projected that constitute the foundations of open science, systematization and scientific communication. The main conclusions suggest that open science is an action featuring not only a new model to produce scientific knowledge in a more fluent dialogue with society, which requires fundamental features to be exhibited by researchers, among them collaboration. It also makes emphasis on transparency and scientific integrity, criteria which have always been important in research processes, but acquire greater relevance in these open practices, making sure that knowledge assumes greater commitment to society and its organized strata.
References
Martín Sánchez FM, Millán Rodríguez F, Villavicencio Mavrich H. La iniciativa open access (OAI) en la literatura científica. Actas Urológicas Españolas. 2009[acceso 07/01/2021];33(7):732-40. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/aue/v33n7/v33n7a04.pdf
Bermúdez Tamayo C, Negrín MA, Lumbreras B. Implementación de medidas para asegurar la eficiencia y la integridad científica en la publicación científica. Notas Editoriales. Gac Sanit. 2019;33(1). DOI: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.12.001
Aguilar Bustamante MC, Correa Chica A. Análisis de las variables asociadas al estudio del liderazgo: una revisión sistemática de la literatura. Universitas Psychologica.2017;16(1):1-13. DOI: https://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.avae
García Peñalvo FJ. Identidad digital como investigadores. La evidencia y la transparencia de la producción científica [Digital identity as researchers. The evidence and transparency of scientific production]. Education in the Knowledge Society. 2018;19(2):7-28. DOI: https://doi:10.14201/eks2018192728
Klein O, Hardwicke TE, Aust F, Breuer J, Danielsson H, Mohr AH, et al. Practical guide for transparency in psychological science. Collabra: Psychology. 2018;4(1):20. DOI: https://doi.org/10.1525/collabra.158
Ortega Caro C. Notas sobre sociología de la ciencia: una aproximación a las propuestas de Robert K. Merton y el Programa Fuerte de Edimburgo. Rev. Ciencias Sociales. 2019 [acceso 07/01/2021];Jul-Dic 28(43):86-112. Disponible en: http://www.revistacienciasociales.cl/ojs/index.php/publicacion/article/download/146/120/
Torres LA, Nuñez LA, Torréns R, Barrios YE. Implementación de un repositorio de datos científicos usando Dspace. Renata. 2011;1(2):101-17.
Martín Rivero ME, Gorina Sánchez A, Alonso Berenger I, Ferrer Téllez LM. Competencia deseable en el profesorado universitario: gestión de la comunicación de la ciencia abierta orientada al desarrollo sostenible. M y S. 2020 [acceso 10/01/2021];Número Especial: 249-64. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5198
Fressoli M, Arza V. Proyecto: Ciencia abierta en Argentina: experiencias actuales y propuestas para impulsar procesos de apertura. 2016 [acceso 09/01/2021] Disponible en: http://www.ciecti.org.ar/wp-content/uploads/2016/09/CIECTI-Proyecto-CENIT.pdf
UNESCO. Hacia una recomendación de la UNESCO sobre la ciencia abierta Crear un consenso mundial sobre la ciencia abierta. 2019. Disponible en: https://en.unesco.org/sites/default/files/open_science_brochure_sp.pdf?fbclid=IwAR1cQpgeD7-vOnIss0RNVEbuKogyKpla00M82h15YbUmegDo2sOLsBlP54I
Ferreras Fernández T. Revista ORL en el ecosistema de la ciencia abierta. ORL. 2018 [acceso 06/01/2021];9(4):273-82. Disponible en: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/139032/Revista_ORL_en_el_Ecosistema_de_la_Cienc.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fressoli M, Arza V. Los desafíos que enfrentan las prácticas de ciencia abierta. Teknokultura. 2018 [acceso 07/01/2021];15(2):429-48. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/TEKN/article/download/60616/4564456548865
Vision TJ. Open data and the social contract of scientific publishing, BioScience, 2010; 60(5):330-31.
Hand E. Citizen science: people power, Nature, 2010; 466(7307):685-87.
Catlin Groves CL. The citizen science landscape: from volunteers to citizen sensors and beyond. International Journal of Zoology. 2012;2012(1-14).
Tacke O. Open Science 2.0: how research and education can benefit from open innovation and Web 2.0, en Bastiaens TJ, Baumöl U, Krämer BJ (ed.): On collective intelligence. 2010; Berlin: Springer Berlin Heidelberg. 37-48
Mirowski P. The future(s) of open science. Social studies of science. 2018;8(2):171-203. DOI: https://doi.org/10.1177/0306312718772086.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un repositorio institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en repositorios institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto). En ese caso, solicitamos que en la cabecera del manuscrito se indique:"Esta es una versión preprint enviada a la Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud http://rcics.sld.cu/"
ENGLISH VERSION
AUTHORS WITH PUBLICATIONS IN THIS JOURNAL ACCEPT THE FOLLOWING TERMS:
- Authors will retain their copyright and will grant the Journal the right of first publication of their work, which will also be subject to a Creative Commons License Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author's name and data about initial publication in this Journal are stated.
- Authors may adopt other license agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published (e.g. deposit it in an institutional repository or publish it in a monographic volume), as long as initial publication in this Journal is indicated.
- It is permitted and recommended for authors to disseminate their work on the Internet (e.g. in institutional repositories or their web page) before and during the submission process, which may result in interesting exchanges and increase the number of citations of the published work) (see The effect of open access).