Analysis of collaboration patterns in the Documentation and Scientific Information Doctoral Training Program

Authors

Abstract

The purpose of the study was to analyze the collaboration patterns in the Library Science and Scientific Documentation doctoral training program conducted jointly by the University of Havana and the University of Granada in the period 2007-2017. To achieve this end, a database of 396 documents was created on EndNote® x.9. Frequency lists were developed for the indicators analyzed, which were processed with the software Excel and Tableau Public 2020.3 to generate tables and charts. Bibexcel (Olle Persson, Umeå University, Sweden) was used to carry out overall frequency counts, generate matrices, and analyze co-authorship, co-tutorship and collaboration networks between institutions, with a view to processing them with UCINET 6.175. NetDraw 2.38 and VOSviewer 1.6.16 were used for their reticular representation. Collaboration was analyzed globally, by group and by document typology. An assessment was made of the relationships established for research development and thesis guidance. Analysis of papers included co-authorship networks and interinstitutional links, whereas the analysis of theses included the tutoring relationships established. A predominance was found of multiple authorship, mainly in scientific papers. Relatively important links were found in tutoring based on the establishment of relationships between the most productive authors in the program. On an institutional level, leadership by the University of Granada and the University of Havana was observed, being as they are the program coordinators. However, a wide range of national institutions was also found. Reference is made to the best represented participants and tutors.

Key words: Scientific collaboration; scientific production; doctoral training; University of Havana; University of Granada; Library Science and Scientific Documentation.

 

 

Author Biography

Yelina Piedra Salomón, "Departamento Ciencias de la Información, Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana"

Se ha desempeñado como docente en el Departamento de Bibliotecología y Ciencia de la Información, Facultad de Comunicación (septiembre de 2005). Defiende su maestría en el 2009 y automáticamente matricula en el Programa de Doctorado Iberoamericano en Bibliotecología y Documentación Científica coordinado por la Universidad de Granada y La Habana Defendiendo su  Diploma de Estudios Avanzados (DEA) en el 2010 y la tesis doctoral en el 2015. Participó en el  entrenamiento internacional STIMULATE 10 en Bélgica como parte de su formación profesional. Ha demostrado poseer excelentes condiciones como docente e investigadora, lo cual ha demostrado en su trabajo cotidiano con los estudiantes, en su propio trabajo investigativo y en los proyectos que desarrolla. Ha coordinado y participado en varios proyectos del Departamento y de la especialidad y se ha encargado del grupo de investigación del departamento gestionando dentro del mismo toda la información que se corresponde con la actividad científica de nuestra Facultad y su análisis periódico en función de establecer políticas científicas que se planifiquen desde la toma de decisiones de la Facultad y que ayuden a fortalecer el área investigativa de la misma. Ha participado como ponente en eventos nacionales e internacionales y publicado artículos en revistas relevantes del campo. Participó en un Proyecto Nacional para el establecimiento de Indicadores Cienciométricos de Cuba, coordinando específicamente el segmento de las Ciencias Sociales. Participa desde el 2005 en el Proyecto “Campo de la Comunicación en Cuba” coordinado por el departamento de Comunicación de la  Facultad. Como líneas de investigación concretas trabaja la Evaluación de la ciencia  y Usuarios y Servicios de Información.

Published

2021-03-05

How to Cite

1.
Piedra Salomón Y, Ponjuán Dante G. Analysis of collaboration patterns in the Documentation and Scientific Information Doctoral Training Program. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2021 Mar. 5 [cited 2025 Jan. 23];32(1). Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1797

Issue

Section

Programa de Doctorado Documentación e Información Científica. A 10 años de las primeras defensas

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>