Didactic strategy for the teaching-learning process of software design by the project method
Keywords:
didactic strategy, software design, project method, software engineering.Abstract
The objective of this work was to develop a strategy for the implementation of a didactic model for the teaching-learning of software design through the project method, among the contents of the Engineering and Software Management subject of the Health Information Systems career. A dialectical approach was adopted –also assumed as a philosophical basis, from which theoretical, empirical and mathematical-statistical methods and procedures were used. Based on the theoretical bases and previously defined principles, a didactic strategy structured in six actions aimed at preparing teachers and managers for the development of virtuality and research was developed. The proposal was materialized through specific actions, aimed at improving the training process in software design through a project, for the solution of professional problems of the students of the career under investigation.
Downloads
References
Vidal Ledo M, Díaz Montes de Oca F, Fuentes Gil Z, Armenteros Vera I, Araña Pérez AB, Castañeda Abascal I. Calidad del proceso de enseñanza-aprendizaje en la carrera de Tecnología de la Salud en sistemas de información en Salud. Educ Med Super. 2011 [acceso 21/09/2017];25(4):[aprox. 19 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000400008
MINSAP. Currículo de la carrera de Licenciatura en Sistemas de Información en Salud. Ciudad de La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2010.
Linares M, Aleas M, Mena JA. Modelo didáctico para el diseño del software en la carrera Sistemas de Información en Salud. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2018 [acceso 21/09/2017];22(1):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942018000100020
Linares M. Modelo didáctico para la enseñanza del diseño del software en Salud. Chisináu: Editorial Académica Española. ISBN 978-620-0-05439-5. 2019
Abreu Y, Barrera AD, Breijo T, Bonilla I. El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Revista Mendive. 2018 [acceso 21/09/2019]; 16(4):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462
Walter Sánchez V, Asanza Lescaille L, Olivares Paizán G, Rodríguez Coello V. Estrategia didáctica para la formación profesional del tecnólogo de Imagenología y Radiofísica Médica desde la asignatura Matemática Aplicada. M y S. 2022 [acceso 27/05/2022];19(2):711-20. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5547
de Armas N. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. En: De Armas N, Valle A. Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación. 2004.
Valle A. La investigación pedagógica, otra mirada. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. 2012.
Espindola A, Gutiérrez M, Castellanos X, Yordi I, Miranda M. Estrategia didáctica para la dinámica del proceso docente educativo de la Matemática en la especialidad Bioestadística. Revista Humanidades Médicas. 2012 [acceso 21/09/2017];12(2):344-59. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/168/150
Fardales V, Diéguez R, Puga A. Estrategia didáctica para la formación estadística del profesional de medicina. Pedagogía Profesional. 2012[acceso 01/12/2018];12(2). Disponible en: http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu/Numeros/Vol%2010%20No%202/vicente.pdf
Fiallo JP, Cerezal J, Hedesa YJ. La investigación pedagógica: una vía para la transformación de la escuela. Lima: Taller Gráficos San Remo. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un repositorio institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en repositorios institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto). En ese caso, solicitamos que en la cabecera del manuscrito se indique:"Esta es una versión preprint enviada a la Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud http://rcics.sld.cu/"
ENGLISH VERSION
AUTHORS WITH PUBLICATIONS IN THIS JOURNAL ACCEPT THE FOLLOWING TERMS:
- Authors will retain their copyright and will grant the Journal the right of first publication of their work, which will also be subject to a Creative Commons License Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author's name and data about initial publication in this Journal are stated.
- Authors may adopt other license agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published (e.g. deposit it in an institutional repository or publish it in a monographic volume), as long as initial publication in this Journal is indicated.
- It is permitted and recommended for authors to disseminate their work on the Internet (e.g. in institutional repositories or their web page) before and during the submission process, which may result in interesting exchanges and increase the number of citations of the published work) (see The effect of open access).