Didactic strategy for the teaching-learning process of software design by the project method

Authors

  • Mayenny Linares Río Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Pinar del Río.
  • Milagros Aleas Díaz Universidad “Hermanos Saiz” de Pinar del Río. Pinar del Río.
  • Darianna Cruz Márquez Universidad “Hermanos Saiz” de Pinar del Río. Pinar del Río.
  • Deivy Rosales Quintana Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Pinar del Río.
  • Juan Alberto Mena Lorenzo Universidad “Hermanos Saiz” de Pinar del Río. Pinar del Río.

Keywords:

didactic strategy, software design, project method, software engineering.

Abstract

The objective of this work was to develop a strategy for the implementation of a didactic model for the teaching-learning of software design through the project method, among the contents of the Engineering and Software Management subject of the Health Information Systems career. A dialectical approach was adopted –also assumed as a philosophical basis, from which theoretical, empirical and mathematical-statistical methods and procedures were used. Based on the theoretical bases and previously defined principles, a didactic strategy structured in six actions aimed at preparing teachers and managers for the development of virtuality and research was developed. The proposal was materialized through specific actions, aimed at improving the training process in software design through a project, for the solution of professional problems of the students of the career under investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Vidal Ledo M, Díaz Montes de Oca F, Fuentes Gil Z, Armenteros Vera I, Araña Pérez AB, Castañeda Abascal I. Calidad del proceso de enseñanza-aprendizaje en la carrera de Tecnología de la Salud en sistemas de información en Salud. Educ Med Super. 2011 [acceso 21/09/2017];25(4):[aprox. 19 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000400008

MINSAP. Currículo de la carrera de Licenciatura en Sistemas de Información en Salud. Ciudad de La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2010.

Linares M, Aleas M, Mena JA. Modelo didáctico para el diseño del software en la carrera Sistemas de Información en Salud. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2018 [acceso 21/09/2017];22(1):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942018000100020

Linares M. Modelo didáctico para la enseñanza del diseño del software en Salud. Chisináu: Editorial Académica Española. ISBN 978-620-0-05439-5. 2019

Abreu Y, Barrera AD, Breijo T, Bonilla I. El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Revista Mendive. 2018 [acceso 21/09/2019]; 16(4):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462

Walter Sánchez V, Asanza Lescaille L, Olivares Paizán G, Rodríguez Coello V. Estrategia didáctica para la formación profesional del tecnólogo de Imagenología y Radiofísica Médica desde la asignatura Matemática Aplicada. M y S. 2022 [acceso 27/05/2022];19(2):711-20. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5547

de Armas N. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. En: De Armas N, Valle A. Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación. 2004.

Valle A. La investigación pedagógica, otra mirada. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. 2012.

Espindola A, Gutiérrez M, Castellanos X, Yordi I, Miranda M. Estrategia didáctica para la dinámica del proceso docente educativo de la Matemática en la especialidad Bioestadística. Revista Humanidades Médicas. 2012 [acceso 21/09/2017];12(2):344-59. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/168/150

Fardales V, Diéguez R, Puga A. Estrategia didáctica para la formación estadística del profesional de medicina. Pedagogía Profesional. 2012[acceso 01/12/2018];12(2). Disponible en: http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu/Numeros/Vol%2010%20No%202/vicente.pdf

Fiallo JP, Cerezal J, Hedesa YJ. La investigación pedagógica: una vía para la transformación de la escuela. Lima: Taller Gráficos San Remo. 2008.

Published

2022-06-05

How to Cite

1.
Linares Río M, Aleas Díaz M, Cruz Márquez D, Rosales Quintana D, Mena Lorenzo JA. Didactic strategy for the teaching-learning process of software design by the project method. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2022 Jun. 5 [cited 2025 May 9];33. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1687

Issue

Section

Artículos Originales