Virtual Communication System for Library Services

Authors

Keywords:

virtual comunicación system, library services, information management , libraries

Abstract

Introduction: Libraries face the challenges posed by information and
communications technologies, as well as the use of the Internet, to meet the
demands of their users. Technology facilitates collaboration between users and
librarians through different communication channels, allowing libraries to evolve
toward more dynamic and accessible spaces, regardless of the user's location. The
development of a virtual communication system in library environments influences
the improvement of their services.
Objective: To propose a virtual communication system for information
management in library services, which facilitates interaction between users and
services. Methods: A technological development study was conducted for the proposal of
the virtual communication system, and a descriptive observational research was
conducted, taking the information center of the Latin American School of Medicine
as a case study. A documentary review was used to analyze concepts, categories,
and links related to virtual communication in library services. The analyticalsynthetic method was employed to describe the proposed system.
Results: The proposed virtual communication system is described, and the
concepts, categories, and key elements of the virtual communication process are
identified, including users, librarians, information sources, products, services, and
feedback, as well as its dynamics and main components.
Conclusions: The results of this study demonstrate the importance of having a
virtual communication system for library services and its integration into a single
digital space. The study highlights the need to improve interaction between users
and librarians, and the use of technology as an effective tool for optimizing access
to information. The structure and operation of the system represent an innovation
in the field of librarianship and its easy application in other similar institutions. The
feedback generated by the system allows for its continuous improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Salas Granado FA. Las TIC y su aplicación en las bibliotecas. Infotecarios. 2022 [acceso 04/03/2022]. Disponible en: https://www.infotecarios.com/las-tic-y-su-aplicaci%C3%B3n-en-las-bibliotecas/

2. Berndtson M. Las tecnologías de la información en las bibliotecas públicas: una simple herramienta, pero que poderosa. Actas I Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas Valencia, 29, 30 y 31 de octubre de 2002. 2022 [acceso 04/03/2023]. Disponible en: https://travesia.mcu.es/items/8a1bfb62-9039-4ee5-a0e8-0e8c52d97411

3. S.C. Tanus GF de, Sánchez-Tarragó N. Atuação e desafios das bibliotecas universitárias brasileiras durante a pandemia de COVID-19. Rev. Cuba. Inf. Cienc. Salud. 2020 [acceso 19/03/2024];31(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132020000300009&lng=es

4. Heredia-Sánchez F. Bibliotecas universitarias y formación permanente de las personas mayores: análisis de una experiencia en un entorno digital. Revista General de Información y Documentación. 2023 [acceso 19/03/2024];33(1):281-98. Disponible en: http://hdl.handle.net/10760/44521

5. Hernández-Palma HG, Niebles-Nuñez W, Pacheco-Ruiz C, Rojas-Martínez C. Estrategias tecnológicas en bibliotecas universitarias como centros de recursos para la investigación y el aprendizaje en la región Caribe de Colombia. Formación universitaria. 2020;13(6):51-60. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600051

6. Alarcón V, Cristiani A, Santi JD, Fassi I, Placeres L. Estrategias y adecuaciones de los servicios bibliotecarios en el departamento de Documentación y Biblioteca de la FIC en época de pandemia. III Jornadas Nacionales Conservación Preventiva y Gestión de Riesgos. 2021 [acceso 27/05/2024]:12. Disponible en: https://jornadas-preservación.fic.edu.uy/index.php/jornadas2021/article/view/22/29

7. Aparicio-Ley E, Cavazos-Arroyo J, Gaeta-González ML. La calidad del servicio bibliotecario y el desempeño académico en la universidad: un modelo explicativo. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES). 2021;XII(35):185-205. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.35.1089

8. Gaitán A, Coraglia MI. Las bibliotecas universitarias argentinas y la educación en línea ante la pandemia por COVID 19. Anales de documentación. 2021 [acceso 04/03/2022]. Disponible en: https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/439631

9. Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.7 en línea]. Definición sistema. actualizado 2023 [acceso 06/03/2024]. Disponible en: https://dle.rae.es/sistema

10. Real Academia Española. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.7 en línea]. Definición comunicación. Actualizado 2023 [acceso 06/03/2024]. Disponible en: https://dle.rae.es/comunicación

11. Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.7 en línea]. Definición virtual. Actualizado 2023 [acceso 06/03/2024]. Disponible en: https://dle.rae.es/virtual?m=form

12. Domínguez Ríos VA, López Santillán MA. Teoría general de sistemas, un enfoque práctico. Tecnociencia Chih. 2017 [acceso 05/03/2023];10(3):125-32. Disponible en: https://revistascientificas.uach.mx/index.php/tecnociencia/article/view/174

13. Ladino Marín P. Teoría de la comunicación. 1ra ed. Bogotá Colombia: Areandino; 2017 [acceso 06/03/2024]. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/326425815.pdf

14. Zavaris Vidaña A. La comunicación gubernamental en los Ayuntamientos de Veracruz, período 2008-2010. [Tesis]. México: Escuela Libre de Ciencias Políticas y Administración Pública de Oriente;2010 [acceso 05/03/2023]. Disponible en: https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2012/azv/azv.zip

15. Lesmes Silva AK, Barrientos-Monsalve EJ, Cordero Díaz MC. Comunicación asertiva ¿estrategia de competitividad empresarial? AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería. 2020 [acceso 31/01/2025];8(1):147-53. Disponible en: https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1657

16. Cruz Leyva D. Desarrollo de una Comunidad Virtual de Jóvenes Escritores, con el uso de herramientas de comunicación virtual. [Tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Informáticas;2017 [acceso 05/03/2023]. Disponible en: https://repositorio.uci.cu/jspui/bitstream/123456789/8106/1/TD_08864_17.pdf

17. Lau Portillo HG. Sistema de comunicación y divulgación de información de la Escuela de ingeniería en ciencias y sistemas de la facultad de ingeniería de la universidad de San Carlos de Guatemala [Tesis]. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala; 2009 [acceso 05/03/2023]. Disponible en: http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/08/08_0436_CS.pdf

18. Asamblea Nacional del Poder Popular. Gaceta Oficial No. 48 Ordinaria. Ley No.162/2023. Ley de comunicación social. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/algunas-legislaciones-cubanas

19. Vallefin C. La gestión de la comunicación digital en bibliotecas de la UNLP: Construcción de espacios interactivos e innovadores en un contexto de riesgo [Tesis de grado]. Argentina: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación;2020 [acceso 27/05/2024]. Disponible en: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1920/te.1920.pdf

20. Ruiz Cediel MM. Diseño de un sistema de comunicación para la educación virtual de la universidad autónoma de Bucaramanga. [Tesis] Colombia: Universidad Autónoma de Bucaramanga;2023 [acceso 05/03/2023]. Disponible en: http://hdl.handle.net/11285/631839

21. Escuela Latinoamericana de Medicina. Cuba: MINSAP [acceso 27/05/2024]. Visión. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/elam/mision/

Published

2025-07-22

How to Cite

1.
Figueroa Linares L, Díaz Martínez AG, Ochoa Agüero A. Virtual Communication System for Library Services. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2025 Jul. 22 [cited 2025 Oct. 7];36. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/3097

Issue

Section

Artículos Originales