Scientific Production in Scopus on Higher Academic Abuse: period 2011-2022
Keywords:
scientific producción indicators, violence, periodical publication, databaseAbstract
analizar la producción científica acerca del maltrato en el ámbito académico en
Scopus, se realizó una investigación descriptiva retrospectiva, donde se analizaron
203 manuscritos publicados en revistas indexadas en la base de datos Scopus en
el período 2011-2022. Como resultados, el 88,7 % de los documentos reportados
fueron artículos de investigación; Estados Unidos constituyó el país con mayor
producción científica (26,6 %), las instituciones españolas destacaron con mayor
producción científica (Universitat de Barcelona y Universitat Rovira i Virgili); Journal
of Interpersonal Violence fue la revista con mayor cantidad de publicaciones; y
Shakila Singh, el autor con mayor número de publicaciones sobre el tema. Por
último, el análisis de la red de 93 descriptores permitió establecer cinco clústeres
con tópicos agrupados en estudios relacionados con la violencia psicológica y de
género, así como la violencia física y sexual hacia el sexo femenino. En conclusión,
el estudio del maltrato en el ámbito académico ha tenido un aumento significativo
en los últimos 10 años; no obstante, es muy baja la actividad científica en torno a
este tema en universidades y países del contexto universitario sudamericano.
Palabras clave: indicadores de producción científica; violencia; publicación
periódica; base de datos.
ABSTRACT
Abuse in higher academic settings generates emotional and academic
repercussions, which is why it is necessary to study the scientific activity on this
topic in order to systematize the knowledge generated. In this sense, with the aim
of analyzing the scientific production on abuse in the academic field in Scopus, a
retrospective descriptive research was carried out, where 203 manuscripts
published in journals indexed in the Scopus database between January 2011 and
2022 were analyzed. As a result, 88.7% of the reported documents are research
articles, the United States is the country with the highest scientific production
(26.6%), Spanish institutions are those that stand out with the highest scientific
production (Universitat de Barcelona and Universitat Rovira i Virgili), Journal of
interpersonal violence is the journal with the highest number of publications and
Shakila Singh is the author with the highest number of publications on the subject. Finally, the analysis of the network of 93 descriptors allowed to establish 5 clusters
with topics grouped in studies related to psychological and gender violence, as well
as physical and sexual violence against the female sex. In conclusion, the study of
abuse in the academic field has had a significant increase in the last 10 years,
however, scientific activity on this topic in universities and countries of the South
American university context is very low.
Downloads
References
1. Rasheed N, Fatima I, Tariq O. University students’ mental well-being during COVID-19 pandemic: The mediating role of resilience between meaning in life and mental well-being. Acta Psychol. 2022;227:103618. DOI: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103618
2. Kent TS, Freischlag J, Minter R, Hawn M, Al-Refaie W, James BC, et al. Overcoming a Hostile Work and Learning Environment in Academic Surgery—Tools for Change at Every Level. J Surg Res. 2020;252(23):281-4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jss.2019.12.055
3. Grover A, Appelbaum N, Santen SA, Lee N, Hemphill RR, Goldberg S. Physician mistreatment in the clinical learning environment. Am J Surg. 2020;220(2):276-81. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amjsurg.2019.11.038
4. Castillo-Ángeles M, Calvillo-Ortiz R, Acosta D, Watkins AA, Evenson A, Atkins KM, et al. Mistreatment and the Learning Environment: A Mixed Methods Approach to Assess Knowledge and Raise Awareness Amongst Residents. J Surg Educ. 2019;76(2):305-14. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2018.07.019
5. Buery-Joyner SD, Ryan MS, Santen SA, Borda A, Webb T, Cheifetz C. Beyond mistreatment: Learner neglect in the clinical teaching environment. Med Teach. 2019;41(8):949-55. DOI: https://doi.org/10.1080/0142159X.2019.1602254
6. Mamani-Benito OJ, Ventura-León J, Carranza R, Tito-Betancur M, Hilasaca-Mamani K, Rojas E. Evidencias psicométricas iniciales de una Escala de Maltrato al Asesorado de Tesis (EMAT). Educ Médica. 2021;22(6):298-304 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2021.05.008
7. García Y, Mendoza B. El Autoritarismo y su expresión en la formación docente. Laurus. 2009 [acceso 12/01/2023];15(30):71-93. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/761/76120651004.pdf
8. León F. ¿Qué significa una tesis de investigación en psicología en el Perú? Revista Pers. 2016;19:151-66. DOI: https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.977
9. Romero RC. La formación académica de los jóvenes y las pruebas de admisión a la educación superior. Una experiencia peruana. Horizontes. 2021;5(19):740-52. DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.234
10. Chiarilli F. Evaluación del grado de autoritarismo y rigidez en el estilo educativo del docente. Rev Española Orientación y Psicopedag. 2006;17(2):165-79. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.17.num.2.2006.11344
11. Mamani-Benito O. Estilos de asesoría de tesis: una clasificación basada en el modelo de estilos educativos parentales. Educ Médica. 2022;23(3):100749. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2022.100749
12. Hernández M, Prieto Ursúa M. El abuso de autoridad docente: desarrollo de un instrumento de medida. Rev Española Orientación y Psicopedag. 2018;29(1):58-73. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.1.2018.23294
13. Munayco-Guillén F, Cámara-Reyes A, Muñoz-Tafur LJ, Arroyo-Hernández H, Mejia CR, Lem-Arce F, et al. Characteristics of mistreatment in medical students of a public university in Peru. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2016;33(1):58-66. DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2016.331.2008
14. Bermeo JL, Castaño-Castrillón JJ, López-Román A, Téllez DC, Toro-Chica S. Abuso académico a estudiantes de pregrado por parte de docentes de los programas de Medicina de Manizales, Colombia. Rev la Fac Med. 2016;64(1):9-19. DOI: http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v64n1.51615
15. MejÍa CR, Serrano FT, Hidalgo SR, Ávila YC. Factors associated with university and hospital mistreatment in medical students from seven Latin American countries. Educ Médica. 2022;23(4):100757. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2022.100757
16. Romanski PA, Bartz D, Pelletier A, Johnson NR. The “Invisible Student”: Neglect as a Form of Medical Student Mistreatment, a Call to Action. J Surg Educ. 2020;77(6):1327-30. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2020.05.013
17. Mullins CA, Panlilio CC. Exploring the mediating effect of academic engagement on math and reading achievement for students who have experienced maltreatment. Child Abus Negl. 2021;117:105048. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2021.105048
18. Hayward L, Mott NM, McKean EL, Dossett LA. Survey of student mistreatment experienced during the core clinical clerkships. Am J Surg. 2023;226(1):13-8. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amjsurg.2022.12.022
19. Arslan G, Genç E. Psychological maltreatment and college student mental wellbeing: A uni and multi-dimensional effect of positive perception. Child Youth Serv Rev. 2022;134:2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106371
20. López ES, Quintero SJC, Fernández H, Magdalena M, Rodríguez L, Juana I, et al. Bibliometry, an eficcient to assess the postgraduate scientific activity. Medisur. 2009 [acceso 25/01/2023];7(4):291-4. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v7n4/v7n4a745.pdf
21. Corona Martínez L, Fonseca Hernández M. Acerca del carácter retrospectivo o prospectivo en la investigación científica. Medisur. 2021 [acceso 25/01/2023];19(2):338-41. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/1800/180068639021/180068639021.pdf
22. Mamani-Benito O, Tito-Betancur M, Corralez-Reyes I, Mendoza D, Rivera-Berrios L, Mejia C. Factores asociados al maltrato hacia los tesistas de ciencias de la salud en el Perú. Rev Cub Medic Mil. 2021 [acceso 09/02/2023];50(4):26-37. Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/1613/1139
23. Tavassoli A, Soltani S, Jamali SM, Ale Ebrahim N. A Research on Violence Against Women: Are the Trends Growing? Iran Rehabil J. 2022;20(3):425-40. DOI: http://dx.doi.org/10.32598/irj.20.3.1664.1
24. Gutiérrez M. La violencia sexual en el Perú en el contexto del bicentenario. Rev Peru Ginecol y Obstet. 2021;67(3):1-9. DOI: https://doi.org/10.31403/rpgo.v67i2338
25. Charlton C, Mani RR, Chinnappan S, Balaraman AK, Muthusamy T, Paranjothy C, et al. Bibliometric and Density Visualisation Mapping Analysis of Domestic Violence in Australia Research Output 1984–2019. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(8):4837. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph19084837
26. Cebrino J, Portero de la Cruz S. A worldwide bibliometric analysis of published literature on workplace violence in healthcare personnel. PLoS One. 2020;15(11):e0242781. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0242781
27. Estebarán Viñas L, González Sala F, Tortosa-Pérez M. Análisis bibliométrico de la producción científica en violencia de género desde 2008 a 2018 en Iberoamérica. Univ Psychol. 2022;20:1-12. DOI: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy20.abpc
28. Tlalolin B. ¿Violencia o violencias en la universidad pública? Una aproximación desde una perspectiva sistémica. El Cotidiano. 2017 [acceso 09/02/2023];206:39-50. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/325/32553518005.pdf
29. Prieto Quezada MT, Carrillo Navarro JC, Lucio López LA. Violencia virtual y acoso escolar entre estudiantes universitarios: el lado oscuro de las redes sociales. Innovación Educ. 2015 [acceso 09/02/2023];15(68):33-47. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179442126004
30. Leitman IM, Muller D, Miller S, Hanss BG, Catron TF, Cooper WO, et al. Implementation of an Online Reporting System to Identify Unprofessional Behaviors and Mistreatment Directed at Trainees at an Academic Medical Center. JAMA Netw Open. 2022;5(12):e2244661. DOI: http://dx.doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2022.44661
31. Amemiya I, Oliveros M, Acosta Z, Martina M, Barrientos A. Violencia y estrés percibido por estudiantes de primer año medicina de una universidad pública, 2016. An Fac Med. 2019;80(4):482-7. DOI: http://dx.doi.org/10.15381/anales.v80i4.16296
32. Aquino-Canchari C. Producción científica de los decanos de facultades y directores de escuelas de odontología del Perú. Rev Cuba Investig Biomed. 2020 [acceso 12/02/2023];39(2):1-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ibi/v39n2/1561-3011-ibi-39-02-e449.pdf
33. Mejia CR, Serrano FT, Hidalgo SR, Avila YC. Factores asociados al maltrato universitario y hospitalario a estudiantes de Medicina de 7 países latinoamericanos. Educ Médica. 2022;23(4):100757. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2022.100757
34. Le‐Bucklin K, Youm J, Wiechmann W, McRae D, Boysen‐Osborn M, Vega C. #MDsToo: A student mistreatment prevention curriculum for faculty members and residents. Clin Teach. 2020;17(6):700-4. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/tct.13211
35. Aquino-Canchari CR, Baquerizo-Quispe NS, Miguel-Ponce HR, Medina-Alfaro II. Maltrato y ciberacoso asociado a la autoestima en estudiantes de medicina de una universidad peruana durante el rebrote de la COVID-19. Educ Médica. 2022;23(4):100754. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2022.100754
36. Dale VH. Reporting and preventing student mistreatment. Clin Teach. 2021;18(1):92-2. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/tct.13255
37. Johnson PA, Widnall SE, Benya FF, editores. Sexual Harassment of Women. Washington, D.C.: National Academies Press; 2018.
38. Siller H, Tauber G, Komlenac N, Hochleitner M. Gender differences and similarities in medical students’ experiences of mistreatment by various groups of perpetrators. BMC Med Educ. 2017;17(1):134. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-017-0974-4
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Oscar Mamani-Benito, Renzo Felipe Carranza Esteban, Calixto Tapullima-Mori, Josué Turpo Chaparro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un repositorio institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en repositorios institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto). En ese caso, solicitamos que en la cabecera del manuscrito se indique:"Esta es una versión preprint enviada a la Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud http://rcics.sld.cu/"
ENGLISH VERSION
AUTHORS WITH PUBLICATIONS IN THIS JOURNAL ACCEPT THE FOLLOWING TERMS:
- Authors will retain their copyright and will grant the Journal the right of first publication of their work, which will also be subject to a Creative Commons License Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author's name and data about initial publication in this Journal are stated.
- Authors may adopt other license agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published (e.g. deposit it in an institutional repository or publish it in a monographic volume), as long as initial publication in this Journal is indicated.
- It is permitted and recommended for authors to disseminate their work on the Internet (e.g. in institutional repositories or their web page) before and during the submission process, which may result in interesting exchanges and increase the number of citations of the published work) (see The effect of open access).