Académicos nigerianos de bibliotecas y ciencias de la información que patrocinan revistas depredadoras: un llamado a la reorientación hacia la publicación en revistas altamente calificadas

Authors

  • Adeyinka TELLA University of Ilorin, Department of Library and Information Science. Nigeria. University of South Africa, Department of Information Science. Pretoria, South Africa. https://orcid.org/0000-0002-5382-4471

Keywords:

revistas depredadoras, revistas de alto impacto, educadores en biblioteconomía y ciencias de la información, investigadores de biblioteconomía y ciencias de la información, comunicación académica, publicaciones académicas, trabajos académicos

Abstract

Objetivo: Este artículo examinó el patrocinio de revistas depredadoras por parte de académicos nigerianos de biblioteconomía y ciencias de la información con un llamado a la reorientación hacia la publicación en revistas de alto impacto.

Métodos: Se adoptó un enfoque cualitativo mediante entrevistas, análisis de documentos y análisis de sitios web de revistas y bases de datos. Treinta académicos de biblioteconomía y ciencias de la información seleccionados de cinco escuelas de bibliotecas del suroeste de Nigeria representaron la muestra para el estudio. En el estudio se respondieron seis preguntas de investigación.

Resultados: Los hallazgos revelan que los educadores de biblioteconomía y ciencias de la información publican para actualizar conocimientos, establecerse como investigadores de reputación, promoción, obtener reconocimiento en su disciplina, financiar la participación y la movilidad en proyectos, y aumentar la viabilidad. El conocimiento de las revistas y editoriales depredadoras entre los académicos de biblioteconomía y las ciencias de la información es muy bajo y constituye una de las razones para patrocinar las revistas y editoriales depredadoras. Las revistas depredadoras son percibidas como revistas que recaudan dinero para su publicación a expensas de la erudición, revistas engañosas que no siguen la ética de la comunicación académica y que se involucran en una publicidad agresiva para atraer a los académicos a publicar en ellas. Los académicos de biblioteconomía y ciencias de la información publican en revistas depredadoras para conseguir un ascenso sin demora; debido a la disminución de la erudición; una reducción en la realización de investigaciones de calidad; y la incapacidad de soportar el rigor de publicar en revistas de alto impacto.

Conclusiones: Se alentó a los académicos de bibliotecología y ciencias de la información a dejar de patrocinar revistas y editoriales depredadoras y también deberían dejar de publicar para promoción, en lugar de convertirse en académicos establecidos o de especial reputación.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adeyinka TELLA, University of Ilorin, Department of Library and Information Science. Nigeria. University of South Africa, Department of Information Science. Pretoria, South Africa.

Department of Library and information Science, University of Ilorin, Nigeria

References

Jingfen X, Harmon JL, Connolly KG, Donnelly RM, Anderson MR, Howard HA. Who Publishes in ‘predatory’ journals? Journal of the Association for Information Science and Technology. 2015;66(7):1406-17. DOI: https://doi.org/10.1002/asi.23265

Omobowale AO, Akanle O, Adeniran A, Adegboyega K. Peripheral scholarship and the context of foreign paid Publishing in Nigeria. Current Sociology. 2014;62:666-84. DOI: https://doi.org/10.1177/0011392 113508127.

Maistry SM. Recounting the high cost of predatory publishing and the effect of a neoliberal performativity culture. Journal of Education. 2019;75:5-19. Available at: https://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2520-98682019000100002

Mudrak B. Scholarly publishing: A brief history. 2020 [access 10/02/2021]. Available at: https://www.aje.com/arc/scholarlypublishing-brief-history/

The Association of College & Research Libraries (ACRL). Principles and strategies for the reform of scholarly communication 1. 2020 [access 22/10/2019]. Available at: http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/principlesstrategies

Reed M. Creating learning opportunities in open education: An exploration of the intersections of information literacy and scholarly communication. 2018 [access 03/06/2019]. Available at: https://rc.library.uta.edu/uta-ir/handle/10106/27655

Northcentral University. Research process: Scholarly publication. 2020 [access 12(02/2021]. Available at: https://ncu.libguides.com/researchprocess/scholarlypublication

Tella A. Nigerian academic patronising predatory journals: Implications for scholarly communication. Journal of Scholarly Publishing. 2020;50(2):182-96. DOI: https://doi.org/10.3138/jsp.51.3.02

Beall J. Predatory publishers are corrupting open access. Nature. 2012;489:179. DOI: https://doi.org/10.1038/489179a

Beall J. Criteria for determining predatory open-access publishers (3rd ed.); 2015. [access 12/02/2021]. Available at: https://bealllist.weebly.com/uploads/3/0/9/5/30958339/criteria2015.pdf

Beall J. What I learned from predatory publishers. Biochemia Medica. 2017 [access 12/02/2021];27(2):273-8. Available at: https://www.biochemia-medica.com/en/journal/27/2/10.11613/BM.2017.029

Tella A. Roadmap to publishing in high impact factor journals. Paper Presented During Conference of Authors, Researchers, Editors, and Scholars (COARES), University of Nigeria, Nsuka; 2021:7-8.

Owolabi KA, Adeleke OA, Ajayi TB, Adesina OA. Awareness and knowledge of predatory journals among academic librarians in Nigerian universities. The Serials Librarian. 2021;79:1-2:82-90. DOI: https://doi.org/10.1080/0361526X.2020.1830225

Tella A, Onyancha OB. Scholarly publishing experience of postgraduate students in Nigerian Universities. Accountability in Research, Policies, and Quality Assurance. 2021;28(7):395-427. DOI: https://doi.org/10.1080/08989621.2020.1843444

Tella A. Writing and publishing good academic papers: motivation and the strategies. Presented at the 7th Oro College of Education Conference Series. 2017; June 6-10.

Ajuwon GA, Ajuwon AJ. Predatory publishing and the dilemma of the Nigerian academic. African Journal of Biomedical Resources. 2018 [access 12/02/2021];21(1):1-5. Available at: https://www.ajol.info/index.php/ajbr/article/view/165957

Kearney MH. Predatory publishing: What authors need to know? Research in Nursing and Health. 2015;38(1):1-3. DOI: https://doi.org/10.1002/nur.21640

Truth F. Pay big to publish fast: Academic journal rackets. Journal for Critical Education Policy Studies. 2012 [access 12/02/2021];10(2):54-105. Available at: https://eric.ed.gov/?id=EJ989406

Shaghaei N, Wien C, Holck JP, Thiesen AL, Ellegaard O, Vlachos E. Being a deliberate prey of a predator – researchers’ thoughts after having published in a predatory journal. Liber Quarterly. 2018;28(1):1-17. DOI: https://doi.org/10.18352/lq.10259

Ifijeh G. Emergence of predatory publishing in library and information science: Issues and implications for scholarship among academic librarians in Nigeria. BİLGİ DÜNYASI. 2017;18(1):149-61. DOI: https://doi.org/10.15612/BD.2017.572

Beth HK. Predatory publishing through McCornarck’s information manipulation theory. Global Knowledge, Memory and Communication. 2020;69(4-5):331-9. DOI: https://doi.org/10.1108/GKMC-07-2019-0078

Krawczyk F, Kulczycki E. How is open access accused of being predatory? The impact of Beall’s lists of predatory journals on academic publishing. Journal of Academic Librarianship. 2021;47(2). DOI: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102271

Macháček V, Srholec M. Predatory publishing in Scopus: evidence on cross country differences. Scientometrics. 2021;126:1897-921. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-020-03852-4.

Scimago. Scimago ranked journals in Library and Information Science. 2023. Available at: https://www.scimagojr.com/journalrank.php?category=3309&page=3&total_size=271

Brückner M. SCOPUS Journal Titles Relating Education. 2015 [access 12/02/2021]. Available at: https://www.researchgate.net/profile/Michael-Brueckner?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19

Published

2025-02-13

How to Cite

1.
TELLA A. Académicos nigerianos de bibliotecas y ciencias de la información que patrocinan revistas depredadoras: un llamado a la reorientación hacia la publicación en revistas altamente calificadas. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2025 Feb. 13 [cited 2025 Apr. 11];36. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2485

Issue

Section

Artículos Originales