Factors Related to The Digital Competence of Nursing Teachers at A Private University in Peru

Authors

Keywords:

sociodemographic factors, information technology, nursing teachers

Abstract

Introduction: During the COVID-19 pandemic, the use of technology in teaching increased, which reinforced the digital competence of teachers. However, there are associated factors that may influence its limited use in educational practice.

Objective: To identify digital competence and its relationship with sociodemographic and academic factors and the dimensions of digital competence: information and information literacy, communication and collaboration, digital content creation, security and problem solving of nursing teachers at a private university in Peru.

Methods: This is a non-experimental, cross-sectional and correlational study design with a population of 60 teachers. The information was collected through an online questionnaire with Cronbach's Alpha of 0.8 and factor analysis above 0.5 and 0.70. For data analysis, Rho Spearman and chi-square correlations were calculated.

Results: Among the results, it was found that 50% had fair digital competence (2.15). The digital content creation dimension was the lowest with a mean of 1.88 ± 0.64 (very little).

Conclusions: There is no relationship between sociodemographic and academic factors and the dimensions of digital competence in nursing teachers. Training in the tools and didactic use of technologies is suggested so that they improve their digital competence, and apply it in the teaching-learning process with an impact on their students.

References

Castro S, Soria M. Resultados de aprendizaje y evaluación de cursos apoyados en las TICS en la Universidad de Guayaquil [Tesis de licenciatura]. Guayaquil: Universidad de Guayaquil;2021 [acceso 31/01/2023]:86p. Disponible en: https://repositorio.ug.edu.ec/server/api/core/bitstreams/dfb38bd6-f996-4364-8b14-cdeb7f75bc9f/content

UNESCO. Enfoques Estratégicos sobre las TICs en Educación en América Latina y el Caribe. París: Santiago-Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe; 2014. 59 p.

Vuorikari R, Kluzer S, Punie Y. DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens: With new Examples of Knowledge, Skills and Attitudes. Luxembourg: European Commission;2022 [acceso 31/01/2023]. 134 p. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2760/115376

Decreto Supremo-No. 015-2016-PCM. Decreto Supremo que aprueba la Política Nacional para el Desarrollo de la Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica-CTI. 2016 [acceso 31/01/2023]. Disponible en: https://portal.concytec.gob.pe/images/noticias/Normas_Legales_Pol%C3%ADtica_Nacional_de_Desarrollo_de_CTI.pdf

Gobierno de España. Marco Común de Competencia Digital Docente. España: INTEF;2017.83 p.

Colás MP, De Pablos J, Ballesta J. Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. RED. 2018;56(2):1-23. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/2

Castañeda L, Esteve F, Adelle J. ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? RED. 2018;56(6):1-20. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6

Solís de Ovando A. Competencia digital y factores asociados en docentes de una universidad privada [Tesis de Magister]. Santiago: Universidad San Sebastián; 2018 [acceso 31/01/2023]. 120 p. Disponible en: https://repositorio.uss.cl/handle/uss/1057

Sánchez MA, Rodríguez EA. Competencia digital en docentes de Ciencias de la Salud de una universidad privada de Lima. Educ Med Super. 2021 [acceso 31/01/2023];35(1):1-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100005&lng=es

Hernández R, Mendoza C. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: Mc Graw Hill Education;2018. 714 p.

Tourón J, Martín D, Navarro E, Pradas S, Iñigo V. Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). REP. 2018;76(269):25-54. DOI: http://dx.doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02

Martínez M, Sánchez A, Toledo E, Faulin J. Bioestadística amigable. 4 ed. 2020.Elsevier: Madrid. 552 p.

Paz LE, Gisbert M, Usart M. Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios. Pixel-Bit. 2022 [acceso 31/01/2023];63:93-130. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652

Cabero-Almenara J, Guillén-Gámez FD, Ruiz-Palmero J, Palacios-Rodríguez A. Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different age ranges. Educ Inf Technol. 2021;26(1):4691-708. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-021-10476-5

Fernández E, Ordoñez E, Morales B, López J. La competencia digital en la docencia universitaria. Barcelona: Octaedro;2019. 146 p.

Ríos J, Gómez E, Rojas M. Valoración de competencias Tic del profesorado universitario: un caso en Chile. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. 2018;52(1):55-65. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.04

Moreno A, Fernández M, Alonso S. Influencia del género en la competencia digital docente. Revista Espacios. 2019 [acceso 31/01/2023];40(41):30. Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a19v40n41/a19v40n41p30.pdf

Orozco-Cazco G, Cabezas-González M, Martínez-Abad FA, Geovanny A. Variables sociodemográficas que inciden en las competencias digitales del profesorado universitario. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades. 2020;(12):32-48. DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.12.02

Zempoalteca B, Barragán J, González J, Guzmán T. Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura. 2018;9(1):80-96. DOI: https://doi.org/10.32870/ap.v9n1.922

Cabanillas J, Luengo R, Torres J. La búsqueda de información, la selección y creación de contenidos y la comunicación docente. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2020;23(1):241-67. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24128

Pérez-Díaz R. Competencia Digital Docente en los Institutos Superiores de Formación de Maestros: Caso de República Dominicana. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación. 2019;55:75-97. DOI: https://doi.org/10.12795/Pixelbit.2019.i55.05

Published

2025-01-22

How to Cite

1.
Pérez-Nazario CB, Rodriguez Cruz LD, Diaz Manchay RJ, Cervera Vallejos MF. Factors Related to The Digital Competence of Nursing Teachers at A Private University in Peru. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2025 Jan. 22 [cited 2025 Jan. 30];36:e2483. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2483

Issue

Section

Artículos Originales