Practices Developed by A Student Scientific Society of a School of Dentistry in Peru
Keywords:
health area students, investigation, learning.Abstract
Introduction: A Student Scientific Society is a strategy that strengthens formative research through the development of projects, discussions and activities that allow learning to research.
Objective: To describe the practices developed by a Student Scientific Society in the Peruvian dental context.
Methods: A case study that described the practices developed by the Scientific Society of Dentistry Students of the National University San Luis Gonzaga (Ica, Peru) during 11 sessions, through participant observation. The categories analyzed were basic organizational dynamics, participatory dynamics and content of the sessions. The analysis was based on triangulation and identification of connections between the categories.
Results: The Student Scientific Society is a seedbed led by undergraduate students, which had 15 to 20 members. The activities were cyclical and included seminars, workshops, exhibitions, magazine club, recreational activities, scientific production and dissemination through the social networks. Its main activities involve training, dissemination, social projection and production.
Conclusions: The observed practices of a hotbed allow conceiving a Student Scientific Society as a learning community that recognizes its role in a disciplinary context where the nature of the research and the investigative act within that community is designed. Students, within that community, begin to realize that research is a way of understanding life and solving problems.
References
Reyes O. Desarrollo de habilidades investigativas de los estudiantes que cursan el bachillerato en línea. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia. 2013 [acceso 15/01/2024];5(10):126-34. Disponible en: http://revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/44233
Sánchez-Duque JA, Gómez-González JF, Rodríguez-Morales AJ. Publicación desde el pregrado en Latinoamérica: dificultades y factores asociados en estudiantes de Medicina. Investigación en Educación Médica. 2017 [acceso 15/01/2024];6(22):104-8. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349750523007
Gonzales-Saldaña J, Chávez-Uceda T, Lemus-Arteaga K, Silva-Ocas I, Gálvez-Olortegui T, Gálvez-Olortegui J. Producción científica de la Facultad de medicina de una universidad peruana en SCOPUS y PubMed. Educación Médica. 2018 [acceso 15/01/2024];19(S2):128-34. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317300384
Castro-Rodríguez Y, Pares-Ballasco G. Actividades académicas, investigativas y de difusión de las Sociedades Científicas de Estudiantes de Odontología en el Perú. Odontología Sanmarquina. 2022;25(2):e22689. DOI: https://doi.org/10.15381/os.v25i2.22689
Taype-Rondán A, Lajo-Aurazo Y, Gutiérrez-Brown R, Zamalloa- Masías N, Saldaña-Gonzales M. Aporte de las sociedades estudiantiles en la publicación científica en SciELO-Perú, 2009-2010. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública. 2011 [acceso 15/01/2024];28(4):691-2. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v28n4/a22v28n4.pdf
Cvetkovic-Vega A, Inga-Berrospi F, Mestas CA. Organizaciones científicas estudiantiles como semilleros de líderes y gestores de la investigación científica en el Perú: SOCIMEP. Acta Médica Peruana. 2017 [acceso 15/01/2024];4(1):70-1. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1728-59172017000100014
Castro-Rodríguez Y. Prácticas y retos de una Sociedad Científica de Estudiantes de Odontología como semillero de investigación. Revista Cubana de Estomatología. 2022 [acceso 15/01/2024];59(1):e3623. Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3623
Castro-Rodríguez Y. Factores relacionados con las competencias investigativas de estudiantes de Odontología. Educación Médica Superior. 2021 [acceso 15/01/2024];35(4):e2929. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2929
Gutiérrez C, Mayta P. Publicación desde el pregrado en Latinoamérica: importancia, limitaciones y alternativas de solución. CIMEL. 2003 [acceso 15/01/2024];8(1):54-60. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71780110
MacGregor JT. Collaborative learning: Shared inquiry as a process of reform. En: MD Svinicki (Ed.). The changing face of college teaching. New directions for teaching and learning). Jossey Bass; 1990, pp. 19-30.
Vygotsky LS. El desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Academia de Ciencias Pedagógicas: Moscú; 1960.
Smith BL, MacGregor J, Matthews RS, Gabelnick F. Learning communities: Reforming undergraduate education. Jossey-Bass; 2004.
Astin AW. Achieving educational excellence: A critical assessment of priorities and practices in higher education. Jossey-Bass; 1985.
Barr RB, Tagg J. From teaching to learning: A new paradigm for undergraduate education. Change. 1995;27(6):12-25. DOI: https://www.tandfonline.com/doI/abs/10.1080/00091383.1995.10544672
Rojas ML, Viaña FA. La investigación formativa en un programa de salud de una Universidad del Caribe Colombiano. Universidad del Norte; 2017.
Sánchez-Carlessi HH. La investigación formativa en la actividad curricular. Revista de la Facultad de Medicina Humana. 2017 [acceso 15/01/2024];17(2):71-4. Disponible en: https://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/836
Velandia C, Serrano F, Martínez M. La investigación formativa en ambientes ubicuos y virtuales en Educación Superior. Revista Científica de Educomunicación. 2017 [acceso 15/01/2024];51(25):9-18. Disponible en: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=51&articulo=51-2017-01
Yin R. Case Study Methods. En: Green JL, Camilli G, Elmore PB, Skukauskaiti A, Grace E. (Eds.). Handbook of complementary methods in education research. Aera; 2006, pp. 111-22.
Díaz de Rada A. El taller del etnógrafo. Materiales y herramientas de investigación en etnografía. Universidad Nacional de Educación a Distancia;2011.
Jociles MR. La observación participante: ¿consiste en hablar con “informantes”? QUADERNS-E. 2016 [acceso 15/01/2024];21(1):113-24. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7137068
Sánchez MJ, Fernández M, Diaz JC. Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL. 2021;8(1):107-21. DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400
Castro-Rodríguez Y, Mendoza-Martiarena Y. La Sociedad Científica de Estudiantes de Odontología. Una estrategia para promover la producción científica. Educación Médica. 2021 [acceso 15/01/2024];22:216-8. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-pdf-S1575181320300413
Prieto-Navarro L, Blanco A, Morales-Vallejo P, Torre Puente JC. La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje: estrategias útiles para el profesorado. Octaedro-Universitat de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació; 2008.
Toom A, Pietarinen J, Soini T, Pyhältö K. How does the learning environment in teacher education cultivate first year student teachers' sense of professional agency in the professional community? Teaching and Teacher Education. 2017 [acceso 15/01/2024];63(2):126-36. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X16308836
Gill JH. Learning to learn: Toward a philosophy of education. Humanities Press; 1993.
Gamboa-Suárez AA. Investigación formativa en los programas de pregrado: comprensión de los discursos institucionales y de actores educativos en una universidad colombiana. Congreso Internacional de Educación. 2016:1835-47.
Laupland KB, Edwards F, Dhanani J. Determinants of research productivity during postgraduate medical education: a structured review. BMC Medical Education. 2021 [acceso 15/01/2024];21(1):567. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34753470/
Mass-Hernández LM, Acevedo-Aguilar LM, Lozada-Martínez ID, Osorio-Agudelo LS, Maya-Betancourth J, Paz-Echeverry OA, et al. Undergraduate research in medicine: A summary of the evidence on problems, solutions and outcomes. Annals of Medical Surgery (Lond). 2022 [acceso 15/01/2024];74(3):103280. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35127067/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un repositorio institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en repositorios institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto). En ese caso, solicitamos que en la cabecera del manuscrito se indique:"Esta es una versión preprint enviada a la Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud http://rcics.sld.cu/"
ENGLISH VERSION
AUTHORS WITH PUBLICATIONS IN THIS JOURNAL ACCEPT THE FOLLOWING TERMS:
- Authors will retain their copyright and will grant the Journal the right of first publication of their work, which will also be subject to a Creative Commons License Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author's name and data about initial publication in this Journal are stated.
- Authors may adopt other license agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published (e.g. deposit it in an institutional repository or publish it in a monographic volume), as long as initial publication in this Journal is indicated.
- It is permitted and recommended for authors to disseminate their work on the Internet (e.g. in institutional repositories or their web page) before and during the submission process, which may result in interesting exchanges and increase the number of citations of the published work) (see The effect of open access).