The expert method in Cuban doctoral dissertation in the educational field: a bibliometric and content study

Authors

Keywords:

expert testimony, bibliometric indicators, research, research techniques, investigation report.

Abstract

The objective of this research is to characterize the evolution and use of the expert method in Cuban pedagogical and educational research. To fulfil this purpose, a bibliometric and content study was developed. A sample was made up of 1000 doctoral dissertations from 1995-2019, which represents 31.96% of the national production in these branches of science. Twenty-nine most frequently used methods were identified, as well as a network of terms that define five conglomerates of application fields. Methods are generally classified as empirical or theoretical, with a relatively low degree of standardization. In particular, the expert method has been applied increasingly and systematically during the last two decades, with marked emphasis on the particular case of Delphi method. The most common terminologies are expert and specialist, with no notable conceptual differences between them. The search for validity has gradually been replaced by other qualitative notions, such as feasibility and pertinence-feasibility binomial. The search for consensus has lost ground compared to other more flexible objectives, such as the evaluation of the quality of a scientific result, mainly methodologies, conceptions and models. A mathematical model based on binary logistic regression was also established, which is useful to estimate the probability that the Expert Method is implemented during a doctoral research. Seven variables are involved in this model, among which the survey and statistical methods are more influential and interrelated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bunge M. La ciencia. Su método y su filosofía. Buenos Aires: Siglo Veinte; 1960.

Cruz M, Rúa JA. Surgimiento y desarrollo del método Delphi: una perspectiva cienciométrica. Biblios. 2018;71:90-107. DOI: https://doi.org/10.5195/biblios.2018.470

López Gómez M. El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1. 2018;21(1):17-40. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.20169

Díaz Y, Cruz M, Pérez MC, Ortiz T. El método criterio de expertos en las investigaciones educacionales: visión desde una muestra de tesis doctorales. Revista Cubana de Educación Superior. 2020 [acceso 10/02/2021];39(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v39n1/0257-4314-rces-39-01-e18.pdf

Pérez MT. Una caracterización de la formación de doctores en ciencias de determinada especialidad en Cuba. En: Memorias de Universidad 2018. La Habana: Félix Varela; 2018.

Torres P. ¿Por qué la investigación educativa cubana ha venido ponderando unas ciencias de la educación ‘blandas’? Revista Varela. 2020 [acceso 12/12/2020];20(57):290-304. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/4/136

Martínez MC, Cruz M, Nápoles JE. Problemas de validez y métodos de experto en investigaciones de la educación especial. Roca. 2021 [acceso 15/03/2021];17(3):527-47. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2672/5198

Cruz M, Martínez MC, Rojas OJ. La percepción de los métodos de investigación educacional. Un estudio centrado en el método Delphi. Pedagogía Universitaria. 2021 [acceso 15/06/2021];26(1):863-2475-1-SM. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/863/878

López P. Introducción a la bibliometría. Valencia: Promolibro; 1996.

Angarita L. Estudio bibliométrico sobre uso de métodos y técnicas cualitativas en investigación publicada en bases de datos de uso común entre el 2011-2013. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología. 2014;7(2):67-76. DOI: https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.7207

Flostrand A, Pitt L, Bridson S. The Delphi technique in forecasting– A 42-year bibliographic analysis (1975-2017). Technological Forecasting & Social Change. 2020;150:119773. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119773

Arbeláez M, Onrubia J. Análisis bibliométrico y de contenido. Dos metodologías complementarias para el análisis de la revista colombiana Educación y Cultura. Revista de Investigaciones UCM. 2014;14(23):14-31. DOI: http://dx.doi.org/10.22383/ri.v14i1.5

Drisko JW, Maschi T. Content analysis. Oxford: Oxford University Press; 2016.

Nordin N, Khalid SA, Ibrahim NA, Samsudin MA. Bibliometric analysis of publication trends in family firms’ social capital in emerging economies. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics. 2020 [acceso 12/02/2021];8(1):144-79. Disponible en: http://scientificia.com/index.php/JEBE/article/view/133

Catálogos de la BNCJM. La Habana: Biblioteca Nacional de Cuba José Martí. c2000 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: http://www.bnjm.cu/buscar

Repositorio Institucional del Ministerio de Educación Superior. La Habana: Ministerio de Educación Superior. c2006 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: http://edunivlms.reduniv.edu.cu/items/show/7

Comisión Nacional de Grados Científicos. Registros de defensas y otorgamientos [Archivos]. La Habana: CNGC [acceso 14/07/2021].

Ortiz Ocaña A. La configuración de la tesis doctoral. Su estructura, redacción, defensa y publicación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 2018;14(2):102-31. DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2018.14.2.6

Pérez Rodríguez G, García Batista G, Nocedo de León I, García Inza ML. Metodología de la investigación educacional. Primera parte. La Habana: Pueblo y Educación; 1996.

Hernández R, Fernández C, Baptista MP. Metodología de la investigación (6ta ed.). México: Mc-Graw Hill Education; 2014.

IBM Corp. IBM SPSS Statistics for Windows (v.27.0, released 2020). Armonk, NY: IBM Corp.; 2019. Disponible en: https://www.ibm.com

Van Eck NJ, Waltman L. VOSviewer. Visualizing scientific landscapes (v.1.6.16). Leiden University: Centre for Science and Technology Studies; 2020. Disponible en: https://www.vosviewer.com

Descriptores en Ciencias de la Salud – DeCS. Sao Paulo: OPS, OMS, BIREME. c2017 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: http://decs.bvsalud.org/E/homepagee.htm

Education Resources Information Center – ERIC. New York: Institute of Education Sciences. c2004 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: https://eric.ed.gov

Tesauro Europeo de la Educación. Unión Europea: Comisión de las Comunidades Europeas, Consejo de Europa, Red de Información Educativa. c2003 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: https://www.vocabularyserver.com/tee/es/

Tesauro de la UNESCO. New York: UNESCO. c1977 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: http://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/es/

Campistrous L, Rizo C. Indicadores e investigación educativa. En: Metodología de la investigación educacional. Desafíos y polémicas actuales. La Habana: Félix Varela; 2003. p. 138-67.

Colunga S. Intervención educativa destinada al incremento de la autoestima en escolares con dificultades para aprender. Camagüey: Universidad de Camagüey; 2000.

Lima L. Propuesta metodológica con un enfoque investigativo para el proceso constructivo de artículos en educación laboral. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2000.

Garson GD. Logistic regression: binary and multinomial. Asheboro, NC: Statistical Associates Publishers. Blue Book Series; 2016.

Published

2022-05-27

How to Cite

1.
Cruz Ramírez M, Martínez Cepena MC, Díaz Ferrer Y, Rojas Velázquez OJ. The expert method in Cuban doctoral dissertation in the educational field: a bibliometric and content study. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2022 May 27 [cited 2025 May 12];33. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1961

Issue

Section

Artículos Originales