The expert method in Cuban doctoral dissertation in the educational field: a bibliometric and content study
Keywords:
expert testimony, bibliometric indicators, research, research techniques, investigation report.Abstract
The objective of this research is to characterize the evolution and use of the expert method in Cuban pedagogical and educational research. To fulfil this purpose, a bibliometric and content study was developed. A sample was made up of 1000 doctoral dissertations from 1995-2019, which represents 31.96% of the national production in these branches of science. Twenty-nine most frequently used methods were identified, as well as a network of terms that define five conglomerates of application fields. Methods are generally classified as empirical or theoretical, with a relatively low degree of standardization. In particular, the expert method has been applied increasingly and systematically during the last two decades, with marked emphasis on the particular case of Delphi method. The most common terminologies are expert and specialist, with no notable conceptual differences between them. The search for validity has gradually been replaced by other qualitative notions, such as feasibility and pertinence-feasibility binomial. The search for consensus has lost ground compared to other more flexible objectives, such as the evaluation of the quality of a scientific result, mainly methodologies, conceptions and models. A mathematical model based on binary logistic regression was also established, which is useful to estimate the probability that the Expert Method is implemented during a doctoral research. Seven variables are involved in this model, among which the survey and statistical methods are more influential and interrelated.
Downloads
References
Bunge M. La ciencia. Su método y su filosofía. Buenos Aires: Siglo Veinte; 1960.
Cruz M, Rúa JA. Surgimiento y desarrollo del método Delphi: una perspectiva cienciométrica. Biblios. 2018;71:90-107. DOI: https://doi.org/10.5195/biblios.2018.470
López Gómez M. El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1. 2018;21(1):17-40. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.20169
Díaz Y, Cruz M, Pérez MC, Ortiz T. El método criterio de expertos en las investigaciones educacionales: visión desde una muestra de tesis doctorales. Revista Cubana de Educación Superior. 2020 [acceso 10/02/2021];39(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v39n1/0257-4314-rces-39-01-e18.pdf
Pérez MT. Una caracterización de la formación de doctores en ciencias de determinada especialidad en Cuba. En: Memorias de Universidad 2018. La Habana: Félix Varela; 2018.
Torres P. ¿Por qué la investigación educativa cubana ha venido ponderando unas ciencias de la educación ‘blandas’? Revista Varela. 2020 [acceso 12/12/2020];20(57):290-304. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/4/136
Martínez MC, Cruz M, Nápoles JE. Problemas de validez y métodos de experto en investigaciones de la educación especial. Roca. 2021 [acceso 15/03/2021];17(3):527-47. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2672/5198
Cruz M, Martínez MC, Rojas OJ. La percepción de los métodos de investigación educacional. Un estudio centrado en el método Delphi. Pedagogía Universitaria. 2021 [acceso 15/06/2021];26(1):863-2475-1-SM. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/863/878
López P. Introducción a la bibliometría. Valencia: Promolibro; 1996.
Angarita L. Estudio bibliométrico sobre uso de métodos y técnicas cualitativas en investigación publicada en bases de datos de uso común entre el 2011-2013. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología. 2014;7(2):67-76. DOI: https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.7207
Flostrand A, Pitt L, Bridson S. The Delphi technique in forecasting– A 42-year bibliographic analysis (1975-2017). Technological Forecasting & Social Change. 2020;150:119773. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119773
Arbeláez M, Onrubia J. Análisis bibliométrico y de contenido. Dos metodologías complementarias para el análisis de la revista colombiana Educación y Cultura. Revista de Investigaciones UCM. 2014;14(23):14-31. DOI: http://dx.doi.org/10.22383/ri.v14i1.5
Drisko JW, Maschi T. Content analysis. Oxford: Oxford University Press; 2016.
Nordin N, Khalid SA, Ibrahim NA, Samsudin MA. Bibliometric analysis of publication trends in family firms’ social capital in emerging economies. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics. 2020 [acceso 12/02/2021];8(1):144-79. Disponible en: http://scientificia.com/index.php/JEBE/article/view/133
Catálogos de la BNCJM. La Habana: Biblioteca Nacional de Cuba José Martí. c2000 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: http://www.bnjm.cu/buscar
Repositorio Institucional del Ministerio de Educación Superior. La Habana: Ministerio de Educación Superior. c2006 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: http://edunivlms.reduniv.edu.cu/items/show/7
Comisión Nacional de Grados Científicos. Registros de defensas y otorgamientos [Archivos]. La Habana: CNGC [acceso 14/07/2021].
Ortiz Ocaña A. La configuración de la tesis doctoral. Su estructura, redacción, defensa y publicación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 2018;14(2):102-31. DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2018.14.2.6
Pérez Rodríguez G, García Batista G, Nocedo de León I, García Inza ML. Metodología de la investigación educacional. Primera parte. La Habana: Pueblo y Educación; 1996.
Hernández R, Fernández C, Baptista MP. Metodología de la investigación (6ta ed.). México: Mc-Graw Hill Education; 2014.
IBM Corp. IBM SPSS Statistics for Windows (v.27.0, released 2020). Armonk, NY: IBM Corp.; 2019. Disponible en: https://www.ibm.com
Van Eck NJ, Waltman L. VOSviewer. Visualizing scientific landscapes (v.1.6.16). Leiden University: Centre for Science and Technology Studies; 2020. Disponible en: https://www.vosviewer.com
Descriptores en Ciencias de la Salud – DeCS. Sao Paulo: OPS, OMS, BIREME. c2017 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: http://decs.bvsalud.org/E/homepagee.htm
Education Resources Information Center – ERIC. New York: Institute of Education Sciences. c2004 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: https://eric.ed.gov
Tesauro Europeo de la Educación. Unión Europea: Comisión de las Comunidades Europeas, Consejo de Europa, Red de Información Educativa. c2003 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: https://www.vocabularyserver.com/tee/es/
Tesauro de la UNESCO. New York: UNESCO. c1977 [acceso 10/07/2021]. Disponible en: http://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/es/
Campistrous L, Rizo C. Indicadores e investigación educativa. En: Metodología de la investigación educacional. Desafíos y polémicas actuales. La Habana: Félix Varela; 2003. p. 138-67.
Colunga S. Intervención educativa destinada al incremento de la autoestima en escolares con dificultades para aprender. Camagüey: Universidad de Camagüey; 2000.
Lima L. Propuesta metodológica con un enfoque investigativo para el proceso constructivo de artículos en educación laboral. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2000.
Garson GD. Logistic regression: binary and multinomial. Asheboro, NC: Statistical Associates Publishers. Blue Book Series; 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un repositorio institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en repositorios institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto). En ese caso, solicitamos que en la cabecera del manuscrito se indique:"Esta es una versión preprint enviada a la Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud http://rcics.sld.cu/"
ENGLISH VERSION
AUTHORS WITH PUBLICATIONS IN THIS JOURNAL ACCEPT THE FOLLOWING TERMS:
- Authors will retain their copyright and will grant the Journal the right of first publication of their work, which will also be subject to a Creative Commons License Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author's name and data about initial publication in this Journal are stated.
- Authors may adopt other license agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published (e.g. deposit it in an institutional repository or publish it in a monographic volume), as long as initial publication in this Journal is indicated.
- It is permitted and recommended for authors to disseminate their work on the Internet (e.g. in institutional repositories or their web page) before and during the submission process, which may result in interesting exchanges and increase the number of citations of the published work) (see The effect of open access).