Use of information and communication technologies for self-learning among medical sciences students during the COVID-19 pandemic

Authors

Keywords:

information technology, telemedicine, medical education, biomedical technology, technological development, coronavirus infections.

Abstract

The current situation brought about by the COVID-19 pandemic has resulted in the need to gear the medical education teaching-learning process toward virtuality. This study aimed to characterize the use of information and communication technologies for self-learning among medical sciences students during the COVID-19 pandemic in Cuba. A multicenter cross-sectional observational descriptive study was conducted of Medical Sciences students in Cuba in the month of July 2020. The sample was 354 students selected by snowball sampling. Data collection was based on a form obtained from Google Forms. A predominance was found of female students (53.67%) and medical undergraduate training (67.23%). Of the students surveyed, 89.27% used mobile phones to study, whereas for 91.24% WhatsApp was the main data sharing tool. 95.76% used resources available in Infomed. 11.86% of the students reported participation in virtual courses about COVID-19, and 11.29% in some sort of virtual scientific event related to the pandemic. Identification was made of the use of information and communications technologies by medical sciences students in Cuba, with a profitable use of the resources made available by the Infomed network. This made it possible to go on with the teaching-learning process despite the limitations imposed by the pandemic. Smartphones and social networks enhanced the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Deng SQ, Peng HJ. Characteristics of and Public Health Responses to the Coronavirus Disease 2019 Outbreak in China. J Clin Med. 2020;9(2):E575. DOI: http://doi.org/10.3390/jcm9020575

Sánchez Mendiola M. Educación médica y la pandemia: ¿aislarse o colaborar? Inv Ed Med. 2020;9(35):[aprox. 4 p]. DOI: http://dx.doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.31.19199

Guadarrama S, Maldonado C. Autoaprendizaje: eje dinámico del Modelo Académico de la UNLA. Nexum. 2017 [acceso 05/01/2021];23(103):4. Disponible en: https://www.unla.mx/assets/docs/publicaciones/nexum103.pdf

Giraldo Zuluaga MC, Ochoa Escobar JI, Vélez Madrid C. Experiencia de capacitación virtual sobre bioseguridad en odontología en tiempos de la COVID-19. Universidad CES. Acta Odont Col. 2020;10(Supl. COVID-19):47-59. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/actaodontocol/article/view/89313

Chiroldes Rojas ME, Arencibia Parada NM, Vitón Castillo AA, Linares Ríos M, Rodríguez Concepción M. Diseño del sitio web de la Universidad Virtual de Salud de Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas. 2020 [15/08/2020];24(3):e4388. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4388

Alfonso Sánchez IR, Alonso Galbán P, Fernández Valdés MM, Alfonso Manzanet JE, Zacca González G, Izquierdo Pamias T, et al. Aportes del Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas frente a la COVID-19. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2020 [acceso 05/01/2021];31(3):e1716. Disponible en: http://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1716

Ministerio de Salud Pública. Dirección de Registros Médicos y Estadísticas de Salud. Anuario Estadístico de Salud 2019. La Habana, 2020 [acceso 15/08/2020]. Disponible en: http://files.sld.cu/bvscuba/files/2020/05/Anuario-Electr%C3%B3nico-Espa%C3%B1ol-2019-ed-2020.pdf

Echevarría Hernández AT, Rúa Batistapau MR. Enseñanza de la medicina, informatización de la sociedad y libro electrónico. Revista Cubana de Anestesiología y Reanimación. 2020 [acceso 15/08/2020];20(2):e615. http://revanestesia.sld.cu/index.php/anestRean/article/view/615

Vitón Castillo AA, Ceballos Ramos LM, Rodríguez Flores LA, Lazo Herrera LA, Pérez Álvarez DA. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la carrera de Enfermería. Rev Ciencias Médicas. 2019 [acceso 15/08/2020];23(3):446-53. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3943

Guillén López OB. Uso de redes sociales por estudiantes de pregrado de una facultad de medicina en Lima, Perú. Rev Med Hered. 2019;30:94-9. DOI: https://doi.org/10.20453/rmh.v30i2.3550

Ferrer Serrano M, Latorre Martínez MP, Lozano Blasco R. Universidades y comunicación. Papel de Twitter durante el inicio de la crisis sanitaria de la COVID-19. Profesional de la información. 2020;29(6):e290612. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.12

Forkosh Baruch A, Hershkovitz A. A case study of Israeli higher-education institutes sharing scholarly information with the community via social networks. Internet and higher education. 2012;15(1):58-68. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.08.003

Dabner N. Breaking ground’ in the use of social media: A case study of a university earthquake response to inform educational design with Facebook. Internet and higher education. 2012;15(1):69-78. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.06.001

Alcalá MG. Retos del derecho de acceso a las tecnologías de la información y comunicación para la alfabetización y aprendizaje digital en México durante el COVID-19. Ius Comitiãlis. 2020 [acceso 05/01/2021];3(6):7-35. Disponible en: https://iuscomitialis.uaemex.mx/article/view/14731

Valero Cedeño NJ, Castillo Matute AL, Rodríguez Pincay R, Padilla Hidalgo M, Cabrera Hernández M. Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de COVID-19. Dom. Cien. 2020 [acceso 05/01/2021];6(4):1201-20. Disponible en: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1530

Longhurst G, Stone D, Dulohery K, Scully D, Campbell Smith C. Strength, Weakness, Opportunity, Threat (SWOT) Analysis of the adaptations to anatomical education in the United Kingdom and Republic of Ireland in response to the COVID‐19 pandemic. Anat Sci Educ. 2020 [acceso 05/01/2021];13(3):301–11. Disponible en: https://anatomypubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ase.1967

Ledesma G. La enseñanza de la medicina en modalidad virtual. Rev. virtual Soc. Parag. Med. Int. 2020 [acceso 15/08/2020];7(2):9-10. Disponible en: https://www.revistaspmi.org.py/index.php/rvspmi/article/view/170

Liyanagunawardena TR, Williams SA. Massive open online courses on health and medicine: review. J Med Internet Res. 2014;16(8):e191. DOI: http://doi.org/10.2196/jmir.3439

Quijano Escate R, Rebatta Acuña A, Garayar Peceros H, Gutierrez Flores KE, Bendezu Quispe G. Aprendizaje en tiempos de aislamiento social: cursos masivos abiertos en línea sobre la COVID-19. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2020;37(2):375-7. DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5478

Esquivel C, Sifuentes MC, Meneses C. Incorporación de la plataforma Moodle: experiencias y retos en Odontología UNAM. Revista Digital Universitaria. 2017 [acceso 05/01/2021];18(2):1–16. Disponible: http://www.revista.unam.mx/vol.18/num2/art14

Nass Kunstmann LS, Mendoza Vera MA, Milano Caro LE, Ortega Culaciati RM. Evaluación de una plataforma educativa en la Universidad de Concepción, Chile. Revista Cubana de Educación Médica Superior. 2017 [acceso 05/01/2021];31(1):99–113. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/940

Pollom E, Sandhu N, Frank J, Miller J, Pierre J, Kastelowitz N. Virtual radiation oncology clerkship during the COVID-19 pandemic and beyond. Int Jour Radiat Oncol. 2020 [acceso 05/01/2021];108(2):444-541. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360301620313377

Rune Hedman L, Felländer Tsai L. Simulation-based skills training in non-performing orthopedic surgeons: skills acquisition, motivation, and flow during the COVID-19 pandemic. Acta Ortopaedica. 2020 [acceso 05/01/2021];91(5):520-2. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17453674.2020.1781413

Guillén Mendoza R, Arteaga Espinoza S, Figueroa Suárez J. Las tecnologías de información y comunicación (TIC’s) en odontología. Pol. Con. 2017;6(2):120–8. DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v2i4.120

Corrales Reyes IE, Fornaris Cedeño Y, Dorta Contreras AJ. Es necesario estimular la producción científica estudiantil cubana. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2018 [acceso 15/08/2020];29(1):109-11. Disponible en: http://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1208

Castro Rodríguez Y. Factores que contribuyen en la producción científica estudiantil. El caso de Odontología en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú. Educ Med. 2019;20:49-58. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.002

Vitón Castillo AA, González Vázquez LA, Benítez Rojas LD, Lazo Herrera LA. Producción científica sobre COVID-19 en revistas estudiantiles cubanas. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2020 [acceso 05/01/2021];31(4):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1647

Published

2022-04-02

How to Cite

1.
Berenguer Gouarnaluses JA, Vitón Castillo AA, Díaz Berenguer A, Tablada Podio EM, Díaz del Mazo L, Lazo Herrera LA. Use of information and communication technologies for self-learning among medical sciences students during the COVID-19 pandemic. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2022 Apr. 2 [cited 2025 Mar. 10];33. Available from: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1694

Issue

Section

Sección temática: Ciencias de la información y COVID-19